Hun mener det har lite for seg å ha kun oppstartsmidlene i en bompengepakke.
– Jeg vet ikke om vi har rom for det i en fremtidig forhandling om en bymiljøavtale med staten. Dette er ett av flere spørsmål jeg har bedt å få svar på hos veivesenet, sier Ramberg.
Kvaløyforbindelsen nesten helt tatt ut av bompengepakken
Veivesenet har i sitt forslag ikke funnet plass til en fullfinansiering av Kvaløyforbindelsen i den kommende bompengepakken til 8 milliarder kroner. En ny bru over Selnes er beregnet til å koste 1,6 milliarder kroner. For å få helheten i regnestykket til å gå opp, måtte veivesenet kappe 1,2 milliarder ut av bruprosjektet. Kun oppstartsmidlene på 450 millioner kroner gjenstår.
Uaktuelt å øke fra 8 mrd.
Leder av Tenk Tromsø, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), mener politikerne bør vurdere å ta Kvaløyforbindelsen inn i bompengepakken, selv om fagetaten i praksis har tatt den ut. Politikerne får da i oppgave å stappe 1,2 milliarder inn i et allerede fullbooket prosjekt.
– Vi kan for eksempel se på klassifiseringen til forbindelsen i bompengeprosjektet. Er en ny forbindelse kun et veiprosjekt? Den vil også bedre forholdene for kollektivtrafikk, gående og syklende. I så måte kan det være mulig å fordele brukostnadene inn som kollektivtiltak og for gående og syklende, sier Ramberg.
Bompenger uten grunnlag?
Totalrammen for tiltak for gående, syklende og trafikksikkerhetstiltak er på i overkant av 2 milliarder kroner alene.
– Må dere ikke da ta ut prosjekter tilsvarende 1,2 milliarder fra kollektivtiltak og tiltak for gående og syklende?
– Ja, skal vi ta inn kostnader, må vi ta ut kostnader. Alternativt må vi øke rammen på 8 milliarder kroner for å gjøre rom til Kvaløyforbindelsen.
– Er det aktuelt å øke kostnaden på 8 milliarder?
– Nei, det politiske forliket er basert på en totalkostnad på 8 milliarder kroner, sier Ramberg.
– Det er liten vits å ha 450 millioner kroner til formålet liggende i planen, sier Ramberg.
Må finne handlingsrom
I det politiske forliket som inneholder alle partiene, foruten Frp, er det enighet om at midlene i Tenk Tromsø skal ha følgende fordelingsnøkkel: 45 prosent til veitiltak, 30 prosent kollektivtiltak og 25 prosent til gå, sykkel, miljø og trafikksikkerhetstiltak.
– Er det aktuelt å endre fordelingsnøkkelen?
– Jeg vet ikke om vi har rom for det i en fremtidig forhandling om en bymiljøavtale med staten. Dette er ett av flere spørsmål jeg har bedt å få svar på hos veivesenet, sier Ramberg.
300 mill. dyrere å bygge tidlig
Andre spørsmål lederen av Tenk Tromsø har bedt Statens vegvesen svare på er:
Hva er planen videre etter at de 450 millionene i oppstartskostnader til Kvaløyforbindelsen er brukt?
Kan man fordele kostnadene med Kvaløyforbindelsen på sekkepostene for kollektivtiltak, samt gå, sykkel, miljø og trafikksikkerhetstiltak.
Hva er de økonomiske konsekvensene av å legge Kvaløyforbindelsen tidlig i bompengeperioden.
– På sistnevnte spørsmål har jeg fått svar. Kvaløyforbindelsen blir 300 millioner kroner dyrere på grunn av finansieringskostnader, sier Ramberg.
Det vil si at rentene på byggelånet vil løpe i mange år før gjelden er nedbetalt av bompenger, mot at bompengene samles inn først, og dermed unngås byggelånsrenter.
– Alvorlig
Erlend Svardal Bøe (H) mener det er alvorlig å ta Kvaløyforbindelsen ut av bompengepakken.
– Dersom Kvaløyforbindelsen faller ut av pakken, vil det ha en negativ effekt på legitimiteten i befolkningen, sier Høyres gruppeleder.
LES OGSÅ: Slik vil Høyre-Gunnar senke bompengeandelen (for abonnenter)
Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er langt vagere i sine svar rundt legitimitet i befolkningen.
– Svekkes bompengepakkens legitimitet dersom Kvaløyforbindelsen ikke er med i den?
– Jeg tar ikke sorgene på forskudd.