Det er formannskapet som skal inngå en formell avtale med Tromsø Havn – som er eier av terminalbygget – om at man skal betale de totale kostnadene for bussterminaldelen av det nye bygget.

I avtalen – som er fremforhandlet i sommer – går det frem at Tromsø kommune får en regning på i alt 66.526 millioner kroner for den delen av havneterminalen som skal serve regionbussene til og fra Tromsø.

Betaler for taket

– Vi betaler for å legge tak på bussterminalen og tilrettelegge for en helhetlig trafikkløsning for buss- og hurtigbåtpassasjerer, sier administrasjonssjef Britt Elin Steinveg i kommunen.

Grunnen til at kommunen tar på seg kostnaden er også at det var nødvendig for å få satt i gang byggingen av hele havneterminalen. Totalkostnaden for havneterminalen er satt til cirka 380 millioner kroner, og de 67 millionene kommunen betaler er innregnet i disse.

Investeringen vil likevel ikke medføre økte utgifter for kommunen. Det forutsettes nemlig at kommunen får til en avtale med Troms Fylkestrafikk om bruken av terminalen og at leietakeren betaler for hele drifts- og finanskostnadene.

Fylket betaler

– Det vil bli en fin ordning der vi har tatt ansvar for å få bygget terminalen, og der fylkestrafikken tar ansvar for driften, sier Steinveg.

Ettersom kommunen får eierskapet til bussterminalen, vil man også være berettiget til å få momskompensasjon slik at det totale beløpet kommunen må ut med er cirka 54 millioner kroner.

Dette beløpet skal innarbeides i økonomiplanen for perioden 2017-2020.

BUSSTERMINAL: Regionbussene skal få egen terminal på Prostneset – og kommunen skal betale regningen for denne. Illustrasjon: Space Group Foto: Illustrasjon: Space Group