Biltrend-eieren skal ikke bare ha motor som levebrødfremover. Fra før går bilutleie for full maskin – med tilreisende som kunder.

Nå kaster han seg på turismen. Meningen er å flyskientusiaster til fjelltopper rundt byen, fiskere til fjells, samt visevanlige turister byen fra luften.

I tillegg starter han båtutleie.

Familien ved spakene

– Jeg skal holde meg til bil, MC og båt. Det er min datter GuroMolund (23) og to svigersønner som skal sitte ved spakene i flyene. Her har jeginngått en leieavtale med Helitrans – landets største landbaserte selskap. Ogdersom dette tar av, kan avtalen utvides.

Det siste året har Molund jobbet aktivt mot kommunen ogAvinor. Tegningene av en ny hangar på Langnes er ferdig. Den skal ogsåinneholde vaskehaller for leiebilene.

Bygget er kostnadsberegnet til 12,5 millioner kroner.

Instruktør

Guro Molund er både helikopterflyger og instruktør. I dag erhun stasjonert på Kjeller, men ser fram til å starte opp med pappa som sjef.

Hun har allerede operert noen år i luften og tror farensplaner er høyst realistiske.

– Han pleier å få til det han starter opp. En by somTromsø trenger et helikoptertilbud, og det er flere enn tilreisende som vilbenytte tilbudet, tror 23-åringen.

Som instruktør kan hun også tilby opplæring i faget.

Alt ute

– Vinterturismen bare øker. Det ser vi blant annet påleiebilfronten. Sist helg var samtlige biler på veiene – 150 i tallet. Mange avleietakerne var i Tromsø for å oppleve nordlyset, fiske eller kjøre på ski,fortsetter Per Molund.

– I den sammenhengen ser jeg er stort potensial og ønskermin del av kaka. Derfor starter vi helikopterflyginger og tilbyr lystbåter somkan benyttes til fritidsfiske.

– Jeg ser ingen grunn til at turistene skal reise ut avbyen for å få dekket dette behovet. Det ordner vi fra brygga på Solstrand, sierMolund.

Helikoptertrafikk

Biltrend-eieren mener at en lokal helikopterbase vil væremidt i smørøyet. Avtalen med Helitrans gjør at de flytter hovedaktiviteten inord til Langnes.

– På den måten vil vi ha nok fly disponibelt. Planen er ålage faste ruter til fast pris. Men det vil også være rom for å gjøre egneavtaler.

Ifølge Per Molund mener Helitrans at en lokal etableringvil bedre rekrutteringen. I dag er det vanskelig å få personell til å flyttetil Tana eller Alta. Tromsø derimot, er et attraktivt sted for de fleste.