Forbundslederen i YTF mener samferdselsdepartementet og NHO Service gir blaffen i sjåførenes sikkerhet.
NHO transport har i flere år stilt krav om kontantfrie busser, fordi det øker sikkerheten til sjåførene og minsker risikoen for bussran. Nå hevder NHO Service at Samferdselsdepartementet i et brev slår fast at kontanthåndteringen i bussene må bestå.
– Dette er feil. Kontanter kan fjernes så lenge det er tilstrekkelige utsalgssteder i området, sier forbundsleder Svein Furøy i en pressemelding.
Han er provosert over at Samferdselsdepartementet tilsynelatende er likegyldig til sjåførenes sikkerhet, men stiller også spørsmål ved at NHO Service nå motarbeider kravet om kontantfrie busser.
– Når NHO Service krever kontanter i bussene, er det viktig å merke seg at deres egen medlemsbedrift Nokas AS står klar til å promotere sitt eget produkt som løsning for kontanthåndtering i bussene, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.
Vil ha mobilsalg
Direktør i Troms fylkestrafikk Kurt Bones har tidligere slått fast at TFT ikke er i posisjon til å nekte kontantsalg om bord i bussene i Tromsø. Bones mener billettsalg over mobiltelefon vil bidra til at kontantstrømmen i bussene går ned, og en slik løsning er ventet i Tromsø i løpet av første halvår 2014.
Men NHO Transport mener ny teknologi heller bør gjøre bussene fullstendig kontantfrie.
– Sjåførene fortjener ikke å være redd på jobb. Senest i helgen hørte jeg om en sjåfør som hver dag får truende spørsmål om hvor mye penger hun har i bussen. Hun er redd for at hun en dag ikke får komme hjem til ungene sine, og dette er ikke levelige arbeidsforhold i Norge i dag, sier Furøy.
NHO Service påpeker at kontanter etter loven må bestå som betalingsmiddel, men YTF mener det ikke er noen motsetning til deres eget forslag om å fjerne kontant betaling fra bussene.
Krever nytt kontantsystem
Vil ikke ha automater
– Billetter kan kjøpes kontant på utsalgssteder nær holdeplassene. Automatiske billettautomater og utsalgsavtaler med kiosker og butikker vil kunne sikre fortsatt mulighet for kontant betaling. I tillegg kan billetter kjøpes på mobilen og på nettet, slår de fast i pressemeldingen.
NHO Service foreslår i stedet billettautomater på buss, som blant annet har vært utprøvd i Danmark. Dette er NHO Transport negative til.
– Hvem skal ta seg av denne regningen i Norge, spør Furøy. Slik anbudene fungerer i dag, har ikke busselskapene selv penger til å investere i dette selv om de ønsker sjåførens beste. — Vi krever at det blir bevilget nok midler til å gjennomføre tiltak som sikrer sjåføren og passasjerene, sier han.