Åtte elever fra videregående skole skal i to dager være lærere for én skoleklasse på Solneset og én på Hamna skole.

– Prosjektet «Lærer for en dag» går ut på at de skal få prøve læreryrket i praksis, og kanskje bryte noen fordommer man måtte ha rundt yrket, sier prosjektleder Torill Sommerlund i Gnist.

Siden 2009 har Kunnskapsdepartementet og Gnist-nettverket gjennomført kampanjen «Har du det i deg» og har siden oppstarten sørget for at søkertallet til lærerutdanningen har økt med nesten 60 prosent. Men Sommerlund sier det ennå er et stykke igjen.

Lærer for en dag

Prosjektet «Lærer for en dag» er et samarbeid mellom Gnist Troms, UiT — Norges arktiske universitet og Ungt Entreprenørskap. Elevene som onsdag underviste klasse 4A på Solneset skole fikk gode skussmål, både fra veiledere og elever.

– De er jo fødte lærere, sier 4.-årsstudent på lærerutdanningen, Bendik Tunset. Sammen med medstudent Hilde Håvardsen er de to i praksis i nettopp denne klassen, men har for dagen tatt på seg rollen som veiledere for de tre elevene fra Kongsbakken videregående skole.

– De har meldt seg som frivillige for dette prosjektet, så de er virkelig motiverte og kommuniserer godt med elevene, sier de to.

Effektivt

Sommerlund kan fortelle at prosjektet er basert på et lignende prosjekt som i tre år er kjørt i Rogaland fylke.

– I Rogaland kjørte de prosjektet kun med elever fra 3. klasse på videregående, og alle sammen søkte på lærerstudie, sier Sommerlund, som på tross av en spredning i elevenes alder håper på en lignende effekt i Tromsø.

– Det er stor mangel på folk som vil bli lærere, i flere ledd. For det første er det altfor få søkere for lærere i 1. til 7. trinn. For det andre er det for få menn. For det tredje er søkere med minoritetsbakgrunn også interessant, i og med at lærere burde representere samfunnet ellers, sier Sommerlund.

Inspirerende

Marte Knudsen (18) går siste året på Kongsbakken videregående skole og har allerede tenkt å bli lærer, noe gårsdagens jobb understreket.

– Det har vært så utrolig gøy. Jeg ser at egenskapene man må ha for å bli lærer er morsomme å utfordre, og så synes jeg det er veldig morsomt å jobbe med barn, sier Knudsen.

Med seg som lærere har hun Eskil Jørgensen (18) og Caroline Eikrem (17). Begge to har fått smaken på yrket.

– Jeg ante ikke at det var så krevende, men det er jo en kjempejobb, sier Eikrem.

De er alle glad i å lære bort, og det å se progresjon hos andre.

– Jeg vurderer veldig sterkt å søke på lærerutdanningen. Jeg tror et opplegg som dette forsterker ønsket om akkurat det, og jeg tror det å få prøve det på forhånd kan være utslagsgivende for mange.

Torill Sommerlund Foto: Ingrid Aronsen
TRIVDES: Caroline Eikrem (17, fra venstre), Marte Knudsen (18) og Eskil Jørgensen (18) går på Kongsbakken videregående skole og har allerede tenkt å bli lærer, noe gårsdagens jobb understreket. Foto: Ingrid Aronsen