Resultatet er 30 millioner under fjoråret, og Hurtigruten ASA tror den økende konkurransen langs norskekysten er noe av grunnen.

Ekstra positivt er det dog at selskapet leverer et samlet resultat for første halvår som er ni millioner kroner bedre enn 2012.

- Kvartalet preges av en ventet reduksjon i volum på norskekysten, med en nedgang i antall gjestedøgn på 14,3 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2012. Reduksjonen er størst i Norden og Tyskland, to viktige markeder for Hurtigruten.

- Konkurransen langs norskekysten er økende. I tillegg kom Hurtigrutens produkter for sent ut i salg i 2012, og selskapet har hatt systemutfordringer med direkte konsekvenser for salget. Det er iverksatt tiltak som allerede gir inntektseffekt. Antall forhåndsbookinger for reiser inneværende år økte med 28 prosent i perioden mai til juli i år sammenlignet med 2012, skriver selskapet i en pressemelding.