Det er flertall både lokalt og sentralt mot E8 på vestsiden av Ramfjorden, men fortsatt er det tre tunge innsigelser mot østre alternativ — to kulturminner og en såkalt rødlisting.

Høyres Elisabeth Aspaker er klar over problemene.

– Kommunestyrets vedtak skal gjelde, og vi vil kunne finne løsninger på innsigelsene som er fremmet, sier hun

Vil ha rask byggestart

Problemstillingen for henne er altså ikke om, men når en nye E8 kommer.

– Jeg kan ikke si nøyaktig når veien kan bygges, men vi jobber på spreng med å få så rask byggestart som mulig, sier Aspaker.

Det kan imidlertid bli en langtekkelig affære. Reguleringsmyndighet for E8 er Statens vegvesen — og der i gården opererer man med en planbehandlingstid på opp mot tre år — om alt går knirkefritt. Dette tar ikke Aspaker som god fisk. Hun oppfordrer Statens vegvesen til å gjøre vei i vellingen, og jobbe for å få realisert Østre alternativ.

– Både Høyre og Fremskrittspartiet er klinkende klare på at vi skal bygge ny E8 på østsiden, og vi er også enige om at denne skal finansieres uten bompenger, sier hun.

Ikke tidfestet

Om det tar to eller tre år, eller noe lenger, før spaden kan settes i jorda tør hun ikke si.

– Det vil i hvert fall bli innenfor denne valgperioden. Vedtaket om Østre alternativ skal realiseres, sier hun.

Ifølge Aspaker skal ny E8 kun bli en av flere store veiinvesteringen i tromsøregionen.

Både Høyre og Fremskrittspartiet ønsker å koble sammen ny E8 med Tindtunnel, ny forbindelse til Kvaløya og fergefri Ullsfjord-forbindelse nordover.

– Det skal ikke stå om penger. Erna Solberg har stilt seg bak Veipakke Tromsø, og det samme har Siv Jensen. Jeg er trygg på at Erna har dette som et av sine viktigste samferdselsprosjekter, sier hun.

Vil gi marsjordre

Byråd for byutvikling Britt Hege Alvarstein (Frp), vil at Statens vegvesen skal hasteframlegge en reguleringsplan for E8 i Ramfjord. - De burde skjønne at verken sentrale eller lokale politikere vil ha vestre alternativ med bru over Ramfjorden. Nå må veivesenet komme på banen med en reguleringsplan for østre alternativ, sier hun. I neste uke går fristen ut for å gi anbud på de såkalte avbøtende tiltakene som skal fjerne innsigelsene fra Miljøverndepartementet på østre alternativ. - Gitt at disse tiltakene blir godtatt - noe jeg tror de blir - så må veivesenet fremme en reguleringsplan for ny vei gjennom Ramfjorden, sier Alvarstein. Hun mener at dette arbeidet kan gå raskt ettersom det allerede finnes et omfattende undersøkelsesmateriale fra 2008. - Østre alternativ er blitt undersøkt, og det kan ligge til grunn for det videre arbeidet. Vegvesenet må bare plukke utredningen opp av skuffa, sier Alvarstein.

- Må ta hensyn til innsigelser

- Statens vegvesen må forholde seg til innsigelsene mot østre alternativ - uansett hva både sentrale og lokale politikere måtte mene, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Stein Johansen. - Om det fattes et vedtak om reguleringsplan der det fortsatt er innsigelser vil dette vedtaket ikke være gyldig. Det slås fast i plan- og bygningsloven, og det er noe vi ikke kan gjøre noe med, sier Johansen. En reguleringsplan for E8 i Ramfjord vil koste mellom syv og ti millioner kroner å få laget, og Johansen vil ikke kaste pengene ut av vinduet ved å lage en plan som er ulovlig. - Om ikke myndigheten som har levert innsigelser godtar de avbøtende tiltakene vil vi være like langt, sier han