I kommunestyrets gjennomgang av finansieringsplanene for den vestre traseen i januar 2012, ble det lagt fram tre alternativer for bompengefinansiering av veiprosjektet.

Felles for alle alternativene var at prisene per passering ville ligge på mellom 20 og 35 kroner for lett trafikk og rundt 100 kroner for tung trafikk i en periode på 15 år.

Tilsvarende priser

I 2013 sto ny E6 ferdig mellom Øyer og Tretten i Oppland. Veien hadde samme kostnadsramme som den planlagte østre traseen gjennom Ramfjorden — 1.3 milliarder kroner.

Der ble det besluttet at 40 prosent av budsjettet skulle delfinansieres med bompenger — også over en 15-årsperiode, forteller driftssjef i bompengeselskapet Vegfinans AS, Dan Isak Olsen.

Olsen opplyser at det ved veiens to bomstasjoner innkreves henholdsvis 22 kroner for lett trafikk og 44 kroner for tung trafikk, og 17 kroner for lett trafikk og 33 kroner for tung trafikk per passering.

Tilnærmet like priser som det en finner i finansieringsforslaget bystyret i Tromsø gjennomgikk for to år siden.

Krysser fingrene

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp), ønsker ikke å spekulere i om prisene i Oppland vil matche en eventuell bompengesats for den nye veien gjennom Ramfjord.

Det er en helt uaktuell problemstilling. Før vi kan si noe om prisen, må Vegvesenet først kartlegge traseen. Så langt er det ingen estimater, sier hun.

Hun ber beboerne i Ramfjord om å ta det helt med ro og ha is i magen.

– Jeg har tro på at de får dette til uten at de som bor i småbygda Ramfjorden skal måtte ut med bompenger fordi storbyen Tromsø skal ha vei, forklarer hun.