Driftssjef Glenn Rudi Baann og markedssjef Magnar Nilssenmener selskapet så langt har vært for snille. Når all annen trafikk innstillespå grunn av værforholdene, kjører bussene. Det blir det slutt på.

400 meter

– I Tromsø har vi 400 meter med det vi kaller problemveier nårkvikksølvet ligger rundt nullpunktet. Foruten den beryktede Kongsbakken, byrogså strekningen opp til Stakkevollan og Gåsværveien i Tromsdalen påvanskeligheter for bussene når det er glatt.

Nilssen og Baann sier at Nobina vil bli flinkere til åsette foten ned når kommunen ikke strør vanskelige veier.

– I dag forventes det at bussen går – uansett vær og irute. Når flyene innstilles og hurtigbåtene ligger godt fortøyd ved kai, ringeraktørene oss. De trenger hjelp til å frakte passasjerene.

Seg selv å takke

– Det er muligens slik at vi har oss selv å takke. Vi harstilt opp der andre har meldt pass. Men nå er den tiden over, understrekerMagnar Nilssen.

Glenn Rudi Baann er fersk i Nobina Tromsø. Han kan ikkeskjønne hvorfor kommunen ikke klarer å strø de nevnte veiene – med en samletstrekning på noen få hundre meter.

– Når vi ringer, får vi servert all verdensunnskyldninger. Slik kan vi ikke ha det. Vi må sette passasjerenes ogsjåførenes sikkerhet i høysetet. Heretter kan det bety kansellerte ruter ellerfull stans om ikke kommunen gjør jobben sin.

Kjettinger

Nilsen og Baann får til stadighet høre at bussene må sikresmed kjettinger. Men på sikt er det ingen god løsning:

– Som eksempel kan jeg nevne ruten til Stakkevollan. Der erbakken problemet – og kun den. Resten av strekningen går greit. Da erkjettinger unødvendig.

Nobina-lederne sier at det er sjåførene som må vurderebruk av kjetting. Dersom man skal stoppe for å montere utstyret, går det fort15 minutt. Det innebærer en tilsvarende forsinkelse eller – dersom kjettingermå på før ruteavgang – en innstilling.

– I sum er det sikkert verd prisen. Det må være bedre foren passasjer å komme en halvtime senere fram enn å seile på glatta baklengsnedover Kongsbakken, slutter Magnar Nilssen.

– For kostbart

Bydrift har verken mannskap, utstyr eller penger til å hadøgnkontinuerlig vakt i byens bakker.

– Så langt i vinter har vi både strødd og saltet ekstra påde strekningene Nobina-ledelsen trekker fram. Men når væromslaget skjer såraskt som sist lørdag, kommer vi til kort. I helgene har våre mannskaper enutrykningstid på 75 minutter. I løpet av den tiden var de ekstreme forholdene iKongsbakken over.

Leder for Bydrift, Dag-Ivar Andreassen, sier at han ikke harden beredskapen som Nobina etterlyser. Han kan heller ikke legge oppberedskapen etter værmeldingene. De er ikke nøyaktige nok og varsler hellerikke lokale forhold.

– I mine budsjett finnes det ikke rom for å ha maskiner ogpersonell stasjonert eksempelvis i sentrum i tilfelle noe skulle skjeværmessig.

– Men uansett - sist lørdag ville verken salt eller strøsandha hjulpet. Kun kjettinger hadde forhindret kollisjoner.

– Det må også Nobina innse. Også deres kjøretøy skal sikresslik lovverket krever, presiserer Dag-Ivar Andreassen.