Beskjeden fra Troms Kraft Nett AS er klar: Det er behov for å bygge ut strømnettet på Nord-Tromsøya.

– Det er kun én trafostasjon på nordøya, og UNN og universitetet tar mye av kapasiteten til denne. For å møte behovene knyttet til fremtidig industri- og næringsutvikling, samt økningen i antallet boliger, som nye studentboliger og de nye boligfeltene i Hamna, er det nødvendig å styrke infrastrukturen, forteller prosjektleder Ole Pettersen.

Vinn-vinn-situasjon

For å opprettholde en god forsyningssikkerhet, er det derfor besluttet å legge 130 millioner på bordet for bygging av ny trafostasjon og nytt strømnett med et nedstøpt røranlegg. Dette skal delivs følge lysløypa sørover, tvers over Tverrforbindelsen, og videre til Charlottenlund. Dette skal stå ferdig i 2017.

– Vi har inngått et samarbeid med kommunen, som er grunneier på deler av traseen, og har fått god hjelp med planene fra leder av Tromsømarkaprosjektet, Henrik Romsaas, sier Pettersen, og fortsetter:

– Det er en vinn-vinn-situasjon.

Kommunen vil nemlig benytte muligheten til å utbedre turveiene når det først graves. I første omgang gjelder det imidlertid kun turveien langs Langvannet fra Gimle til Varden.

Godt i gang

Selv om konsesjonssøknaden om ny trafostasjon fortsatt behandles av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), er etableringen av det nye røranlegget godt i gang.

– Vi har allerede begynt å grave fra Gimle trafostasjon til Nordøyveien på Varden, Vi har ambisjoner om å få etablert kabelkanalen fra Charlottenlund og over Tverrforbindelsen innen utgangen av året, forklarer Pettersen.

– Samtidig benytter vi sjansen til utvide grusdekket litt og få på plass en ordentlig trasé der turveien går i dag. Om vinteren vil det være ett skispor og ett godt og bredt gåfelt. Vi arbeider i tillegg med å dra kabler til parkbelysningen vi setter opp i området, opplyser Romsaas, og legger til at de håper å få lys i halvparten av lysmastene i løpet av de neste ukene, og at parkanlegget skal være klart til sommeren.

Lite negativitet

Romsaas roser arbeidet som er gjort så langt av Troms Kraft og deres entreprenør.

– Det har definitivt gått utover ferdselen i marka, men særlig entreprenøren har tatt hensyn til de som bruker turveien. Vi har fått noen negative tilbakemeldinger, men stort sett vet folk at dette vil bli bra, sier han.

Pettersen forteller at de gjør alt de kan for å legge til rette for at folk skal kunne bruke veien selv om det graves.

– Om arbeidet sperrer veien, lager vi veier rundt, sier han.

Mye ennå uklart

Pettersen forteller at de håper å gå i gang med resten av arbeidet sør for Tverrforbindelsen så snart som mulig.

– Ingenting er endelig avklart, men vi planlegger å legge kabelkanalen delvis langs konkurranseløypa for ski og nordover. Da får vi også utbedret løypa, sier han.

Også Romsaas er klar på prosjektet ennå er i en tidlig fase, og det er vanskelig å si noe om de konkrete planene fremover - særlig hva gjelder arbeidet nord for skibrua.

– Det hele avhenger av hvorvidt skistadion flyttes til Grønnåsen eller ikke. Det er en del faktorer Troms Kraft ikke rår over, men som mye er avhengig av, sier han.

Flytter kanskje løypa

Både kommunen og Troms Kraft forutsetter at stadion flyttes, og Romsaas opplyser at man da vil bli nødt til å legge lysløypa nord for skibrua lenger øst. Da er det Troms Kraft som vil stå for gravearbeidet.

– Dersom man ikke får til ei flytting av skianlegget, kan man bruke eksisterende løype, men der ligger hovedvannledningen og jeg tviler på at man får lagt ned en kabelkanal der.

Han sier kommunen forsøker å være imøtekommende, og at Vann- og avløp, Tromsømarkaprosjektet og Troms Kraft blir nødt å sette seg ned og se nærmere på hva som er realistisk.

Det har ikke lyktes iTromsø å komme i kontakt med prosjektleder for Tromsø Skistadion Grønnåsen og leder i Tromsø Skiklubb Langrenn, Erlend Sundstrøm.

Det forventes dog at totalreguleringen for prosjektet tidligst vil være klart først om ett års tid.

SAMARBEID: Troms Kraft og kommunen vil samtidig samarbeide om å utbedre deler av lysløypa. Leder i Tromsømarkaprosjektet, Henrik Romsaas, forteller at de allerede har begynt arbeidet med en ny trasé. Foto: Ronald Johansen