– Slik utviklingen ser ut til å bli, tror jeg vi er 30–40 flere medarbeidere i Tromsø innen få år. Fra vår side er det et bidrag for å få reiselivet opp på det nivået vi ønsker – blant landets topptrenæringer, sier Skjeldam under en pressekonferranse på Kaffebønna, onsdag formiddag.
Arbeidskraft
Her forteller Skjeldam at selskapet har mistet kvalifisert personell på grunn av boligsituasjonen og -prisene i Tromsø.
– Vi har personer innen en rekke fagfelt som ikke ser det mulig å etablere seg lokalt. Og da blir husprisene oppgitt som hovedgrunn.
– Dette er noe kommunen må bidra med for å bedre. Bygging av boliger må intensiveres og bli et ledd i å stagnere prisene, mener Skjeldam.
I Asia
I tillegg til flere avdelinger spredt ute i Europa og USA, ser Hurtigruten også på muligheten for en etablering i Asia:
– Det er et veldig interessant marked. Ser vi på hva kinesiske og japanske vinterturister bidrar med, ønsker vi å ha en enda større andel av kaka. Ved å opprette en salgsavdeling med tilhørende markedskompetanse, vil vi kunne øke andelen reisende betraktelig.