15 utvalgte testpersoner i alderen 16 til 67 år skal i månedene fremover prøve ut elsykkel som fremkomstmiddel. Frøydis Trondsen Gillund (36) er en av dem. Hun har stort sett syklet året rundt til og fra jobb mellom Lunheim og Breivika.

– Jeg har en stillesittende jobb og det er utrolig bra å få beveget seg. På sykkelen på vei hjem får jeg tømt hodet, og jeg bruker tida til å forberede meg til arbeidsdagen. Jeg setter utrolig pris på lufteturen, sier hun.

En gave!

Frøydis Trondsen Gillund jobber til daglig som forsker ved GenØk – Senter for Biosikkerhet, i Forskningsparken i Breivika. Da familien senhøstes flyttet til Ramfjord, ble utfordringene imidlertid litt større for en entusiastiske syklisten. Men så dukket forsøksprosjektet til Framtiden i våre hender opp, med sterkt subsidierte sykler til deltakerne.

– Da tenkte jeg, kanskje elsykkel gjør det enklere. Det er en gave til meg! Etter fem dager er jeg utrolig fornøyd med elsykkelen. Jeg bruker én time hver vei, det er akkurat like lenge som med bussen. Med bil tar det en halvtime.

Hun innrømmer at hun var litt spent før hun satte seg på elsykkelen forrige torsdag. Etter å ha syklet over 300 kilometer er hun imidlertid frelst.

– Fordelen med elsykkel er fleksibiliteten, og den gir er en utrolig frihetsfølelse. Jeg skal primært bruke den til pendling til og fra jobb. Jeg slipper å bruke bilen så miljøaspektet er viktig, sier Frøydis Trondsen Gillund.

Nesten like fort

Kyrre Berglund (57) er en annen av testpersonene med lang vei til jobb. Han bor øverst på Slettaelva og jobber som eiendomsforvalter på Nova i Tromsdalen.

– Jeg har i underkant av tre mil og syv bakker hver vei. Det er verst tilbake for da må jeg opp hele bakken på Slettaelva. Det tar meg 25 minutter hver vei, med bil og litt trafikk tar det 20 minutter, sier Berglund.

Han har testet elsykkelen i to uker og gleder seg hver dag til å sette seg på sykkelen.

– Det er rett og slett utrolig artig. Jeg sykler like fort opp bakker som bortover veien.