Leder av Tromsø Natur og ungdom, Therese Hugstmyr Woie (17), vil gi politikerne en utfordring i valgkampinnspurten. Derfor har hun og leder Anton Petter Hauan (25) for Naturvernforbundet i Tromsø og omegn laget noen spørsmål de vil stille.
– Det handler om menneskeverd
Bymiljøavtalen
Ett av spørsmålene er felles for alle partiene, og handler om hvordan Tromsø skal klare å få en bymiljøavtale.
Over 10.000 har forhåndsstemt
– Det er viktig for å få statlig støtte til å forbedre bymiljøet, men per nå har ikke kommunen oppfylt kravene for å få til en slik avtale. Kravet var å redusere Det blir nok spennende å se hvilke svar vi får, sier Hauan.
Her er svarene
Følgende spørsmål ble stilt til alle partiene med valgbod i Storgata:
– Hvordan vil ditt parti gå fram for å sikre at Tromsø får en bymiljøavtale?
Nedenfor finner du listen over svar fra lokalpolitikerne som ble konfrontert.
Jens Ingvald Olsen (Rødt):– Noe av det viktigste vi kan gjøre er å la være å bygge bru til Håkøya. Det vil føre til masse utslipp, og virkelig sette dødsstøtet mot avtalen.
Jonas Stein (Venstre):– Økt drivstoffavgift må være hovedtiltaket for å sikre avtalen. Da vil folk i større grad velge kollektivtransport, og dermed redusere utslippene.
Kristian Støback Wilhelmsen (Høyre):– Det finnes flere gode tiltak for å få dette til. Vi bør blant annet satse på å bygge rundt knutepunktene i byen vår, og forbedre busstilbudet sånn at folk bor nært de gode forbindelsene.
Helga Marie Bjerke (Kristelig Folkeparti):– Vi ønsker en ny Kvaløyforbindelse med kollektivfelt, sånn at det blir enkelt og effektivt å bruke buss istedenfor bil. I tillegg vil vi se på mulighetene for økt drivstoffavgift, køprising eller bompenger for å få penger til grønne tiltak.
Britt Hege Alvarstein (Fremskrittspartiet):– Vi jobber for fullt sammen med fylkeskommunen og Statens vegvesen, og er snart i mål. Hovedtyngden bør ligge på tiltak som forbedrer kollektivtilbudet, og som øker trafikksikkerheten for syklister og fotgjengere. Parkeringsavgift vil også redusere privatbilismen.
Ann-Sissel Enoksen (By- og landlista):– Vi vil forsøke å samarbeide med de andre partiene som har gode tiltak for å redusere utslippene, for enighet er en forutsetning for å få til en avtale. Vi må jobbe kollektivt, og løfte i lag.
Barbara Vögele (Miljøpartiet De Grønne):– Vi må sette i gang tiltak som reduserer utslippet av karbondioksidgass, og det betyr i første omgang at vi ikke bygger noen Håkøyforbindelse.
Marlene Berntsen Bråthen (Senterpartiet):– Vi må blant annet investere i elsykler, sånn at også de som ikke er i super form kan velge å sykle til jobb. Sykkelstasjoner mellom knutepunktene er heller ingen dum idé!
Ingrid Marie Kielland (Sosialistisk Venstreparti):– Vi må innføre begrensende tiltak som for eksempel rushtidsavgift, sånn at vi får midler til å satse offensivt på å forbedre kollektivtransporten. Da blir det ikke bare pisk, men gulrot også.
Kristin Røymo (Arbeiderpartiet):– I en sak som denne må vi få til en tverrpolitisk avtale som gjelder i mer enn én periode, og planen må være realiserbar. Det spiller nemlig ingen rolle hva som blir bestemt, hvis det uansett forkastes så snart vi får et nytt styre.