SENTRUM: Bak scenen kryr det av 230 stramme gardister, prektige prinsessedukker, skrekkelige rotter, kokette kyllinger mens en og annen alv flyr fram og tilbake mellom dem.

– Først skal dukkene inn på scenen, så alvene. Men de er ikke klare så da blir det reinsdyrene så til slutt kyllingene, kommer det fra en stresset scenearbeider.

Se bildene: Backstage på "Nøtteknekkeren".

Kyllingvakt

Kyllingvakt Torunn Reigstad tar det hele med ro, til tross for at hun også er orkestersjef for Nordnorsk opera og symfoniorkester (NOSO).

– Vaktfunksjonen er fordi jeg også har barn i kyllingtroppen. Og kyllingene er mer tålmodig enn man skulle tro, ler hun.

Nøtteknekkeren er et samarbeid mellom NOSO og Kulturskolen og alle tre forestillingene er utsolgte.

– Det er helt fantastisk at så mange vil se forestillingen, sier Reigstad og benytter anledningen til å skryte litt av sin mangeårige samarbeidspartner.

– I orkesteret blir vi hvert år like imponert over de flinke danserne fra Kulturskolen med sine fantastiske kostymer.

Se bildene: Generalprøve på "Nøtteknekkeren".

Fjøsnisse

To dører lenger ned justerer Jenny Yu (16) og Martine Bones Fisknes (15) på rottekostymene til hverandre. De ser fram til fredagens premiere.

– Det er utrolig spennende å få vise fram hva vi kan både for venner og resten av byen, sier Jenny.

– Også er det inspirerende å jobbe mot et mål, legger Martine til.

I gangen blir iTromsøs utsendte nesten løpt ned av to rotter og en fjøsnisse. De to rottene, Markus Evald Dalbakk (11) og Trygve Bartnes Wikmark (11), har ikke tid til å prate da de har fire roller hver og må skifte kostymer. Fjøsnissen, Sindre Egilson Korsæth (10 1/2), har litt bedre tid.

– Jeg synes denne forestillinga er artig nettopp fordi jeg får spille flere roller, og det foran hele byen! Det artigste er å spille nisse for da får jeg være lengre på scenen, sier den unge skuespilleren som allerede har flere juleforestillinger bak seg.

Les også: Danser jula inn med "Nøtteknekkeren".

Beste versjonen

– Jeg spilte i Skjønnheten og Udyret, Tornerose også en som jeg ikke husker navnet på, fortsetter Sindre.

Nøtteknekkeren ble fremført forrige gang i 2010, og ifølge Sally Parkinson, avdelingsleder for dans på kulturskolen, var det på tide at stykket ble satt opp igjen.

– Ingenting passer bedre i juletiden enn Nøtteknekkeren og da særlig vår versjon fordi den er best, sier hun til iTromsø.

Parkinson er en av dem som bidrar til den elektriske stemningen «backstage».

– Nå er det hardkjør med å få teknikken til å stemme. Det tar en stund før forestillingen sitter og man bare kan nyte å være på scenen, men til fredag er vi der, sier Parkinson.

Forestillingen settes også opp i Bodø som et ledd i samarbeidet mellom Tromsø Kulturskole og NOSO som hører hjemme i begge byene.