I dag holdt fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, pressekonferanse hvor handlingsplanen for fylkesveier i Troms 2014 – 2017 ble presentert.

Her informerte han om den trange situasjonen fylkeskommunen nå er i og presenterte fylkesrådets forslag til vedtak. For Tromsøs angående, vil fylkestinget blant annet prioritere ny Kvaløyforbindelse.

Bompenger

Prestbakmo peker på at større prosjekter, slik som ny Kvaløyforbindelse, må finansieres via blant annet brukerfinansiering, som for eksempel bompenger.

 -  Det viktigste i Tromsø er kanskje totalpakken knyttet til Transportnett Tromsø, med kollektivtiltak, gang- og sykkeltilrettelegging, ny Kvaløyforbindelse og tverrforbindelse i tunnel. Dette er helt nødvendige og avgjørende tiltak for å løse trafikkutfordringene knyttet til Tromsøya og Tromsø generelt.

Prestbakmo spår en relativt kort tidsramme for ny Kvaløyforbindelse.

- Etter at Tromsø har gjort sine kommunedelplanvedtak starter neste fase, hvor vi ser at brukerfinansieringer er helt nødvendig for at det skal kunne gjøres. Kommunedelplanprosessen er antatt å føre til vedtak i slutten av 2015, så kommer prosessen videre.

Treårsperiode

- Hvor snart kan Tromsøs innbyggere vente seg en ny Kvaløyforbindelse?- Det er ikke usannsynlig at, og jeg håper og tror, mange tiltak som skal brukerfinansieres vil kunne være igangsatt i løpet av en treårsperiode. Men jeg er mer optimist enn pessimist, det skal sies.Presbakmo ønsker å bygge en allianse for å sørge for gjennomslag for planene i Troms.

- I dagens nasjonale transportplan bør Troms' beløp for å løse vedlikeholdsetterslepet seksdobles. Vedlikeholdsetterslepet i Troms er større enn det fylkeskommunen kan klare, derfor må vi ha en dugnad der vi som kystfylker tar initiativ til å bygge en allianse der vi får gjennomslag for nasjonal politikk.- Haster det?- Dette haster fordi hvert år som går blir standarden dårligere og det merker nok de fleste.