Tirsdag ble den lokale finalen i Venture Cup avholdt på Næringslivets hus. På 2. plass kom Martin Grimsbo sammen med Birgitte Pettersen, Katrine Richardsen og Marlen Lauritsen med deres forretningsplan til en mobil ammepute. De fikk da utdelt 5.000 kroner.

– Mødre i dag er mer mobile og urbane enn tidligere. Ammeputene i dag er store og vanskelige å ta med seg og vanskelig å ta med seg på farten. Derfor ser vi at det er et stort marked for en mer mobil ammepute som er lett å ta med seg samtidig som den er rimelig, sier Grimsbo.

Hemmelighetsfulle

9. april er det regional finale på Polaria. Går Grimsbo og resten av gruppen videre skal de delta i den nasjonale konkurransen i oktober.

– Akkurat nå er vi i en utviklingsfase så vi driver og sjekker priser og prøver å opprette kontakter innenfor næringslivet. Vi kan heller ikke røpe for mye om hvordan produktet blir, det kan jo hende at noen stjeler ideen vår, sier Grimsbo.

Grimsbo er åpenbart ikke mor selv, men to av de andre på gruppen er mødre.

– De kan fortelle at de har plagdes med smerter i arm og skuldre på grunn av de store ammeputene. Bare tenk på alle mødrene som sitter på fly og ofte må blåse opp ammeputer før de så må få ut luften igjen.

Vant med Nordlysbriller

Venture cup er et av Norges største konkurranser innenfor forretningsplanlegging og i år var det i Tromsø i regi av Start UiT i samarbeid med Handelshøgskolen på Universitetet. Av 23 påmeldte bidrag var kun seks som kom videre til den lokale finalen.

På 1. plass kom «Nordlysbriller», en idé fra Katja Abramova, Fredrik Benjaminsen og Paul Terje Nilsson. De stakk av med 10.000 kroner.

– Akkurat nå vil vi dessverre ikke omtale produktet siden vi vil beskytte ideen vår før vi føler oss komfortable med å snakke om den. Premien vil vi bruke til å lage en prototype, samtidig som vi får en sjanse til å vise oss fram til folk som hjelper nye bedrifter, sier Benjaminsen.

VANT: Fredrik Benjaminsen og Paul Terje Nilsson kom på 1. plass med deres ide om Nordlysbriller. Foto: Start UiT