Den nye angrerettloven som kom i sommer, skulle gjøre det tryggere å handle på nett.  Forbrukerrådets undersøkelse av flere nettbutikker viser imidlertid at den har gått butikkene hus forbi. Det skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

- Skuffende av nettbutikkene

I undersøkelsen har Forbrukerrådet sjekket om 150 tilfeldig utvalgte nettbutikker gir lovpålagt informasjon til kundene.

Bare ni prosent av butikkene slapp gjennom Forbrukerrådets nåløye uten en eneste anmerkning.

- Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever. Nå håper vi butikkene vil bruke undersøkelsen til å skjerpe seg, uttaler Jo Inge Bjørntvedt, Forbrukerrådets regiondirektør i Buskerud, Telemark og Vestfold, i pressemeldingen.

Under halvparten informerer

Undersøkelsen har sett på 13 krav satt i angrerettloven og ehandelsloven. Aller verst står det til med den nye angrerettloven, og undersøkelsen viser at hele 85 prosent av nettbutikkene har ikke fått den med seg.

Over halvparten unnlater å fortelle om hvordan du angrer deg, og opplyser ikke om angrerettskjemaet. En tredel av de undersøkte nettbutikkene dropper å opplyse om angrefristen og kostnader ved retur, skriver Forbrukerrådet.

Forbrukerministeren reagerer

- Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene. Bransjen har selv et ansvar for å informere kundene på en god måte.  Brudd på informasjonskravene om angrerett får økonomiske konsekvenser for selgerne. Selgerne må blant annet betale returkostnader, dersom det ikke er opplyst om retten til å angre, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP), i pressemeldingen.