Arne Eriksen reiser stadig vekk til Hammerfest hvor han kommer fra. Natt til 19. mai reiste han med ”Finnmarken” fra Hammerfest til Tromsø, som har annonsert ankomst til Tromsø klokken 23.45. Da skulle han ideelt sett rukket bussen som tar han hjem til Tønsnes klokken 23.56. Det gjorde han i midlertidig ikke ettersom skipet klappet til kai et kvarter etter rute og det tok ytterligere et kvarter før passasjerene kunne slippes i land.

– Jeg er vant med å ikke rekke den bussen, men da pleier jeg å ta taxi til Kroken og ta igjen bussen der. Denne gangen gikk ikke det og jeg måtte ta drosje hele veien til en sum av 450 kroner. Det mener jeg Hurtigruta skal betale meg tilbake, sier Eriksen.

Fikk ikke svar

For Eriksen har funnet seg i at han må betale drosje fra sentrum til Kroken når han tar hurtigruta, men at han nå måtte betale for drosje helt hjem til Tønsnes synes han er for ille, spesielt når passasjerene ikke ble informert om årsaken til forsinkelsen.

Les også: "Selger aksjer i Hurtigruten"

– Det var blikstille sjø og ”Finnmarken” var i rute fra Hammerfest, Øksfjord, Skervøy og Havnes i Lyngen. Da jeg spurte personalet om hva årsaken var til at den stoppet sa de bare at de var litt forsinket og at det tar tid å legge til i Tromsø. Men det er jo ikke akkurat slik at de aldri før har lagt til kai i Tromsø, sier Eriksen.

Vil spare bunkers

I dag gikk han på kontoret til Hurtigruten for å kreve tilbake pengene. Da fikk han beskjed om å kontakte kapteinen.

– De sa at det kan være vanskelige strømforhold, men det går jeg ikke med på. For det første gikk båten med strømmen, men uansett er det ikke noe problem for ”Finnmarken” å gå mot strømmen.

Eriksen har derfor en teori om at årsaken til at forsinkelsen er at hurtigruta ønsker å spare bunkers.

– De får millioner i subsidier for å holde løftet om ruter. Men de prioriterer altså aksjonærenes interesse om å spare bunkers, ettersom de sparer dette ved å kjøre sakte. Dette resulterer at de sparer penger.

Går mot Widerøe

Dette gir Eriksen lyst til å slutte å bruke Hurtigruta som fremkomstmiddel.

– Dette skyver meg helt klart mot å heller bruke Widerøe.

Ifølge Eriksen var også de andre passasjerene fortvilte.

– Det var mange turister som skulle rekke busser og midnattskonserten i Ishavskatedralen. Vi passasjerer er jo uskyldige oppi alt dette og det er ikke greit å prøve å lure oss, derfor må man si i fra, sier Eriksen.

Må påregne ekstra tid

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten forteller at de opplyser alle sine passasjerer da de kjøper billetter om at man må påregne forsinkelse. Det som skjedde natt til mandag var at det låt et skip foran hurtigruta som skulle passere tromsøbrua før hurtigruta.

– Det er ting som vi ikke har kontroll over og da kan det ta litt ekstra tid. Det kan også være vanskelige strømforhold som gjør det vanskelig og det er derfor vi opplyser om at det kan oppstå forsinkelser.

Derfor vil nok ikke Arne Eriksen får betalt drosjeregningen.

– Det kan være forhold på kaiene som gjør at passasjerene må påregne litt mer tid enn det som står. 23.45 er ankomstiden, men det kan ta litt tid før man får kommet seg ut og alt er rigget til. Det må man bare regne med, sier Bjørnflaten.

Så Eriksens påstand om at Hurtigruten vil spare bunker avkreftes.

– Det var ikke årsaken, sier kommunikasjonsdirektøren.

Anne Marit Bjørnflaten, Ap Panelet Foto: Jon Terje Eiterå
Hurtigruta Finnmarken