TROMSØ: - Vi har kommet et steg nærmere de første skredtårnene i nord.
Det sier geolog og skredkyndig Silje Haaland i Statens vegvesen, region nord.
I mars hadde Vegvesenet et møte med leverandørene av skredtårnene som iTromsø omtalte i januar - Wyssen Avalanche Control. Nå skal alternativet med fjernutløste ras ved hjelp av slike skredtårn inn i Vegvesenets skredsikringsplaner.
– Det er naturlig at skredtårn blir tatt med i skredsikringsplanene når disse skal revideres. Vi anser det som et godt alternativ for lavt trafikkerte fylkesveier. De har vi en god del av i Nord-Norge, sier Haaland til iTromsø.
Les også: Vil skredsikre Troms-veier med tårn
Ikke konkrete planer
Geologen er klar på at Statens vegvesen foreløpig ikke har konkrete planer om skredtårn i nord.
– Nei, det gjør ikke det. Møtet i mars er likevel et steg i riktig retning. Vi må vurdere hvilke skredpunkter som trenger sikring og det er som sagt nok punkter å ta av. Det har vi sett senest denne vinteren, sier Haaland.
Les også: "Holmbuktura rassperret igjen"
– Hva kan skredtårn bidra med når det gjelder sikring av veistrekninger i nord?
– Det er snøskred som er den største utfordringen. Skredtårnene gjør jo ingenting med steinsprang. I Norge har vi tradisjonelt bygd tunneler for å få bukt med problemene, Når det nå kommer andre løsninger med lavere investeringskostnader, så er det interessant - spesielt for de strekningene som ikke klarer å løse ut like store pengesummer som for eksempel E6 og andre tungt trafikkerte veier, sier Haaland.
Oppriktig interessert
Stian Langeland, skredkonsulent i Wyssen, er glade for signalene de nå får fra Statens vegvesen.
– De virket oppriktig interesserte på møtet. Vi vet at de har diskutert ulike steder der skredtårn kan være aktuelt, sier Langeland.
- Er det viktig for dere å komme seg nordover?
– Vi ser jo på antall skred og i sikringplanene at det er store utfordringer med skred som går over vei i Nord-Norge. Vårt håp er at vi kan bidra til å sikre flere veier mot snøskred. Statens vegvesen virker interessert i å få nye metoder inn i skredsikringsplanene, sier Langeland.
Hele strekningen
Han peker på at Statens vegvesen nå vurderer å sikre en lang veistrekning på fylkesvei 53 mellom Tyin og Årdal med skredtårn etter at et testprosjekt har blitt gjennomført.