Systemet virker slik at du setter fra deg bilen og overlater til automatikken å finne en ledig plass. Når du skal ut igjen, trykker du på en app og vips så står bilen klar når du kommer ned i garasjeanlegget.

Les også: Nå har han Tromsøs dyreste bolig.

Alene om

Markedssjef Kristen Rikter-Svendsen i Profier AS, selskapet som skal stå for utbyggingen sammen med Barlindhaug-konsernet, sier at han tror anlegget blir det første i sitt slag i landsdelen.

– Vi skal benytte to typer hvor bilene plasseres på henholdsvis to og tre plan. Det betyr en veldig god utnyttelse av arealene.

Les også: Foreldre frykter forkjørsvei.

Mindre sprenging

Rikter-Svendsen sier at hver leilighet har én plass i anlegget. Og den koster ikke mer enn andre parkeringsplasser i Tromsø.

– Det som er positivt, er at vi som utbygger sparer enorme kostnader i utsprengning og bortkjøring av steinmasser. Dessuten har flere anlegg i hovedstaden vist at dette er en driftssikker og rasjonelle løsning som vil bre stadig mer om seg.

Les også: Krever målinger.

Nye løsninger

Kristen Rikter-Svendsen er i likhet med John Akselsen at det er viktig å finne nye løsninger slik at kundene føler at de får noe ekstra igjen når de kjøper leilighet:

– I Workinntoppen blir det dessuten gassovner i alle leiligheter. Det gjør det også mulig å ha gassovn på kjøkkenet og gassgrill på terrassen – alt med forsyning fra ett og samme anlegg.

Les også: Boligboost i Tromsø.

Enøk-system

– Boenhetene er også utstyrt med et avansert økosystem som skal redusere energiforbruket med 50 prosent.

– Og sist, men ikke minst: De ulike blokkene, som til sammen skal romme over 400 leiligheter, vil få fasader i teglstein. Det er et vedlikeholdsfritt materiale som ikke har vært brukt i Tromsø på ett par tiår, sier Kristen Rikter-Svendsen.