Det var leder av Bydrift, Dag Ivar Andreassen, som i fjor høst lanserte ideen for kommuneledelsen. Nå har leder for park og vei, Håkon Gjertsen, sørget for at dette kommer inn i den nye kommunaltekniske loven for fremleggelse senere i år.

Strengere krav

– Det blir satt strengere krav til den som i fremtiden skal utføre større gravearbeid. I likhet med blant andre Oslo kommune, vil også vi forlange at kjøretøy rengjøres før de kjører ut på veinettet. Hittil har det vært betydelige støvproblem forbundet med større byggeprosjekt. For å unngå dette og at kommunen må ta jobben og utgiftene med rengjøring, skal ansvaret plasseres hos den som utfører oppdraget, sier Gjertsen.

Mange oppdrag

Dag Ivar Andreassen bekrefter at Bydrift til stadighet får spørsmål fra entreprenører om å koste veier som følge av stor anleggstrafikk.

– Som regel blir vedkommende fakturert for jobben. Men det skjer bare unntaksvis. Som regel er det skattepengene som brukes for å rydde opp, sier Andreassen.

Han legger til at et vaskeanlegg vil redusere støvproblemet og forurensningen betydelig. Og kommunens utgifter.

Begrenset

– I dag reguleres dette av veiloven, men blir i sjelden grad praktisert. Når vi får dette inn i de kommunale forskriftene, vil det bli et krav at utbyggeren/maskinentreprenøren bokstavelig talt må feie for egen dør.

Videre påpeker Andreassen at Bydrift kun har begrenset kapasitet til å feie på anleggsplasser rundt om.

Strøsand

– I disse tider har vi nok med å fjerne 7.000 tonn strøsand. Det betyr at støv og sand rundt byggeplasser blir liggende – med de plagene det innebærer, sier lederen av Bydrift.

Roald Madsen i Maskinentreprenør Roald Madsen AS ser flere problem knyttet til et spyleanlegg.

– Hva skjer eksempelvis i vinterhalvåret. Dersom vi skal spyle våre kjøretøy, vil det skape voldsomme isproblem. Ikke bare inne på anleggsområdet, men også på de offentlige veiene.

Millioninvestering

– Vi snakker dessuten om en betydelig investering – i millionklassen.

– I vårt tilfelle kan de bli snakk om 3–5 spyleanlegg fordi vår aktivitet er spredt. Dette er noe oppdragsgiver må ta sin del av.

– Spyleprosessen vil også innebære et tidsproblem som til slutt forlenger varigheten av et oppdrag, konstaterer Roald Madsen.

nødvendig: Leder av Bydrift, Dag Ivar Andreassen, lanserte forslaget for å begrense støvplagene rundt anleggsplasser. Foto: Tom Benjaminsen