– Vi har hørt lite fra våre passasjerer. Og det er jo et godt tegn, sier daglig leder i Troms Fylkestrafikk Kurt Bones til iTromsø.
8. mai startet det omfattende oppgraderingsarbeidet på Gyllenborgbrua i Petersborggata. Gata er blant de mest trafikkerte i Tromsø, og en rekke bussruter er berørte. Disse må legge om sine ruter i perioden fram til 1. oktober, da arbeidet skal være ferdigstilt.
Berørte ruter
Og når ruter legges om, må det opprettes nye midlertidige busstopp.
Rutene som er berørte er 20, 21, 24, 26, 28 og 40.
Linje 20, 21 og 24 kjører Skolegata og betjener følgende midlertidige holdeplasser:
Gyllenborg skole
St. Hanshaugen
Følgende holdeplasser blir ikke betjent:
Petersborggata
Sjømannsskolen
Kvamstykket
Linje 26 kjører Kirkegårdsvegen og betjener følgende holdeplasser:
Bikuben
Vervarslinga
Trykkbassenget
Bispegården
Skoglyst
Sommerlyst skole
Følgende holdeplasser blir ikke betjent:
Petersborggata
Bones, som selv daglig tar rute 28 til og fra jobb, sier han ser at hans medpassasjerer har funnet «sitt» busstopp, og at det er få passasjerer om bord i bussen som reagerer når den plutselig svinger inn i en annen vei enn den normalt gjør.
– Det synes som om folk har vært bevisste på omleggingen og har orientert seg godt hvordan den påvirker dem, sier Bones.
Linje 28 kjører nå gjennom Sentrumstangenten og betjener følgende holdeplasser:
Kirkegata
Polaria
Nerstranda (nordgående)
Postterminalen
Simen Workinns vei
Soltun
Workinnmarka skole
Klimavegen
Åslivegen
Følgende holdeplasser blir ikke betjent:
Fredrik Langes gate
Kongsbakken
Petersborggata
Bispegården
Trykkbassenget
Prestvannet
Stalheim
Linje 40 kjører Kirkegårdsvegen og betjener følgende midlertidig holdeplass:
Bikuben
Følgende holdeplasser blir ikke betjent:
Petersborggata
Bispegården
Trykkbassenget
Eldre passasjerer
Han forteller at Troms Fylkestrafikk har fått noen telefoner – særlig fra eldre passasjerer – der de trenger å bli forklart hvor de finner sine nye busstopp.
– Men telefonene er av den hyggelige sorten, der de viser forståelse for den midlertidige omleggingen, sier han.
Før ruteomleggingen ble iverksatt gikk Troms fylkestrafikk nøye gjennom endringene med byens bussjåfører, entreprenører og Tromsø kommune. Bones forteller at de ikke har møtt på noen overraskelser, slik at det ikke er behov for ytterligere endringer.
Kunnet blitt full stopp
– Hva skjer om oppgraderingsarbeidet ikke blir ferdig innen 1. oktober?
– Tromsø kommune vet at 1. oktober er en veldig viktig dato for oss, så vi jobber ut fra at oppsatt dato for ferdigstillelse står seg, svarer Bones.
Bones påpeker at oppgraderingen av Gyllenborgbrua er høyst nødvendig, og et forbedringsarbeid som vil komme alle til gode.
– Hadde vi ikke iverksatt dette arbeidet, kunne det en dag blitt full stopp. Da hadde veien måttet stenge enda lengre, avslutter han.