PROSTNESET: – Dere er veldig flinke til å selge og markedsføre opplevelser. Vi har lyst til å lære om deres suksesshistorier på det området, sier reiselivsdirektør Stig Hillestad fra Visit Trondheim.

Sammen med en delegasjon fra Visit Trondheim er Hillestad i Tromsø for å få inspirasjon – og for å lære. De har brukt et par dager på å reise rundt i Tromsø-regionen – og da iTromsø treffer dem har de blitt kjørt inn fra Sommarøy.

Les også: Her er Tromsø-effekten alle turistene må ha

Og på turen har de fått vite hvor fantastisk det er i nord...

– Kanskje kan du si at vi ikke er så flinke til å skryte av våre produkter. Det kan vi absolutt lære av dere her i nord, sier Sunniva Evjen, marketing manager i det trønderske destinasjonsselskapet.

(Saken fortsetter under bildet)

DELEGASJON: En delegasjon fra Visit Trondheim er i Tromsø for å lære om opplevelsesturisme.

Inspirasjonstur

Trude Pettersen er kongressjef ved Visit Tromsø. Hun forteller at hun har jobbet tett med sine trondheimskollegaer tidligere på kongressområdet.

– Trondheim er veldig flinke på kongress og store arrangementer. Men det er ikke så flinke på opplevelser, der mangler man et felles salgsledd som vi har her i Tromsø, sier hun.

Dette er ting Stig Hillestad vil lære mer om.

– Tromsø har operative løsninger som vi gjerne vil lære om. De er veldig flinke over disk, sier han.

Det er Trude Pettersen og Sylvi Bakkeby på Visit Tromsø som er vertskap for turen. De forteller at Tromsø har hatt enorm suksess på enkelte områder de siste årene – områder som trønderne mangler.

Les også: Vil ha søndagsåpne butikker når cruiseturistene ankommer

Viktig for omsetning

– 60 prosent av opplevelsespakkene som selges i Tromsø-regionen blir solgt over disk her hos oss, forteller Sylvi Bakkeby – som er leder for turistinformasjonen på Prostneset.

Ifølge henne er Tromsøs metode enkel og velfungerende.

– Vi selger pakkene som våre eiere og samarbeidspartnere tilbyr – og vi får en del av omsetningen for å dekke våre kostnader, sier Bakkeby.

– Trønderne vil lære hvordan vi har skrudd sammen våre pakker, hvordan vi praktisk løser salget og hvordan vi samarbeider med våre leverandører, sier Trude Pettersen.

(Saken fortsetter under bildet)

PAKKESALG: Trude Pettersen (til høyre) fortalte blant endre Lisbeth Fallan om hvordan Visit Tromsø er blitt flinke på salg av opplevelsespakker. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Les også: Dette mener turistene Tromsø kan bli bedre på

Flinke på de store tingene

Ifølge Stig Hillestad er Trondheims styrke innenfor det organiserte reiselivet at man har store og tunge fagmiljøer som gjerne bruker byen til arrangementer.

NTNU, SINTEF og en rekke større private selskaper gjør Trondheim til en attraktiv kongress- og konferanseby.

Men man mangler som sagt en underskog av småskala reiselivsopplevelser.

– Det er egentlig rart fordi vi har veldig mange av de samme opplevelsene å tilby som eksempelvis Vestlandet og Nord-Norge. Vi har fjord, fjell og flotte naturopplevelser – men er som sagt ikke flinke til å fortelle om dem, sier Hillestad.

(Saken fortsetter under bildet)

INSPIRERT: Stig Hillestad lar seg inspirere av Visit Tromsø. Her sammen med Christina Gabrielsen, Monica Selnes og Sunniva Evjen. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Samarbeid

– Det vil også være vel så viktig at vi blir flinke til å samarbeide. Vi trøndere er ikke like flinke som tromsøværingene til å samarbeide om et felles produkt. Vi er mer som 1.000 småkonger på hvert vårt nes, sier Hillestad.