6. november meldte Kate Eines på organisasjonens Facebook-side at hun måtte midlertidig legge ned driften da bilen hennes var i så dårlig forfatning at hun måtte innstille alt av både levering og henting av varer til Tromsøs svakest stilte.

– Jeg har mange brukere og givere, og de ringer og melder meg. Da må jeg bare melde fra om at jeg ikke kan komme. Det er forferdelig trasig, og det er med tungt hjerte jeg må stoppe, sa Eines til iTromsø.

Nå ser imidlertid situasjonen langt lysere ut etter at Lunheim Bil AS ringte henne og sa at de kunne ta inn bilen hennes og reparere den gratis.

– Jeg ble fullstendig tatt på senga. Jeg var overrasket, sjokkert og klarte ikke helt å tro at det var sant. Da det gikk opp for meg så begynte jeg rett og slett å gråte på telefonen, sier Eines.

Mer enn en bil

For Eines er bilen mer enn bare en bil.

– For meg så dreier det seg om driften av Hjelp oss å hjelpe. På denne tiden burde jeg være i full gang med juleforberedelsene for våre brukere. Jeg vet hvor trasig jula kan bli for mange uten den hjelpen vi tilbyr, og at dette også rammer mange barn, skar meg i hjertet, fortsetter Eines.

Magnus Krane, daglig leder på Lunheim Bil var aldri i tvil om at dette var riktig ting å gjøre.

– Det var trasig at Kate og hennes organisasjon skulle bli forhindret i å hjelpe på grunn av bilsituasjonen, sier Krane.

16.000 kroner

Omfanget av reparasjonene var imidlertid usikre, og ble mer omfattende enn det både han og bileieren hadde sett for seg.

– Men vi sa vi skulle stå for det som skal til for å få bilen trafikksikker igjen, og det gjør vi fremdeles, sier Krane som anslår kostnadene til rundt 16.000 kroner.

Til neste uke friskmelder verkstedet bilen, og føler seg trygg på at den er trafikksikker. Da kan Eines hente bilen, og organisasjonen er i full drift igjen.