Foresatte til elever ved Sommerlyst skole stiller seg uvitende til hvorfor deler av autismeteamet på skolen nå skiftes ut.

Siv Lintvedt, en av foreldrene, forteller selv at hun er veldig opprørt over saken.

– Jeg synes det er helt forferdelig. Dette kommer til å gå hardt utover sønnen min og samtlige han omgås i skolen. Han kommer til å få det svært vanskelig med den nye ordningen, forteller hun.

Stabilitet er ønskelig

Sentralt i saken er at barn med autisme kan ha svært vanskelig for å bygge relasjoner, dette kan ta opp til over et år.

Roald Øien, universitetslektor ved Universitetet i Tromsø og gjesteforsker hos Yale Child Study Center, understreker viktigheten ved stabilitet hos autistiske barn.

– I et tilfelle der et barn har problemer med å knytte relasjoner, og å fungere med nye mennesker, så er det svært ønskelig at du får et opplegg som er veldig stabilt, sier han, og fortsetter,

– Vi har sett av tidligere saker der barn har hatt veldig mange assistenter i løpet av et år at det kan føre til utagerende oppførsel, depresjon og angst.

Paradoksalt

Ressursskolen ble satt opp som en del av et prøveprosjekt i kommunen. Det er et tilbud om tett, personlig oppfølging til barn med autisme og har vært tilbudt ved Sommerlyst og Mortensnes skole.

Utskiftingen som i dag skjer er en del av en overgang fra prøveprosjekt til permanent ordning.

At de ansatte som har jobbet med barna over lang tid nå byttes ut, anser Lintvedt som et paradoks. Hun støttes av Obi Odu, far til et av barna på avdelingen.

– Vi har opplevd å få gode resultater, og det har jeg roset dem for, men at de nå skal skifte ut alle de som jobber der, det skjønner jeg ikke, sier han.

Etterlyser bedre overgangsordninger

Lindtvedt mener at dersom det skal ansettes ny bemanning, trengs nøye og lange overgangsordninger for å hjelpe barna best mulig til å håndtere forandringen.

Det mener hun man mangler nødvendige forsikringer om.

– Vi har fått tilbud om 12 arbeidsdager med opplæring på min sønn, som det tar mellom 6 og 12 måneder å bli kjent med. Så det sier seg selv at det overhodet ikke er godt nok, forteller hun oppgitt.

– Vellykket

Fra og med høsten 2012 ble det satt av midler til et treårig prosjekt hvor kommunen prøvde ut et byomfattende skoletilbud og ressurssenter for elever med autisme. Mortensnes skole har gitt tilbudet til elever på barnetrinnet og Sommerlyst skole har hatt tilbudet til elever ved ungdomstrinnet.

Ved Sommerlyst skole ble det ansatt i alt åtte personer som jobbet med prosjektet. De fikk kontrakt fra 1. august 2012 til 31. juli 2015.

– Prosjektet har vært vellykket og det er nå besluttet å gjøre prøveordningen permanent. Vi lyste dermed ut stillingene, slik vi er pålagt å gjøre, sier rektor Rolf Øistein Barman-Jenssen ved Sommerlyst skole.

To med videre

Skolen lyste ut tre fagarbeiderstillinger, to pedagogstillinger og to miljøarbeiderstillinger. Til sammen fikk de 64 søkere på de syv stillingene. Av de åtte som var ansatt ved skolen i prøveprosjektet, søkte fire. To av disse ble ansatt.

– I ansettelsesprosessen har vi lagt vekt på fagkompetanse og egnethet, som vi gjør ved enhver ansettelse. Vi mener at vi nå har funnet fram til de beste ansatte, sier Barman-Jenssen,

Han har forståelse for at endringen i personalet kan by på problemer for de tre elevene ved skolen med autisme.

– Jeg vet at en slik overgang kan være vanskelig for disse elevene og jeg har forståelse for de foresattes bekymring. Derfor har vi hatt møter med dem, slik at vi kan finne den beste løsningen for hver enkelt elev, sier han.

– Skal gjøre alt vi kan

Neste skoleår blir det fire elever med autisme ved Sommerlyst skole.

– Vi skulle ønske at de nye ansettelsene kunne kommet litt før, slik at de ikke kom i forbindelse med ferien. Vi skal gjøre alt vi kan for å sørge for at alle elevene får en så bra overgang som mulig, sier rektoren.

Han påpeker at de to som har vært ansatte ved skolen i prøveprosjekttiden vil være der og prosjektlederen, som både er på Mortensnes og Sommerlyst, vil være med på å gjøre overgangen best mulig.

Roald Øien, universitetslektor ved Universitetet i Tromsø og gjesteforsker hos Yale Child Study Center.
Rektor Rolf Øistein Barman-Jenssen ved Sommerlyst skole. Foto: ERLEND KJERNLI