I oktober ble Reisevaneundersøkelsen på UiT Norges arktiske universitet og Universitetssykehuset i Nord-Norge gjennomført med bistand fra Sintef i Trondheim.

Det er cirka 9300 studenter i Breivika, cirka 2600 ansatte og stipendiater på UiT og cirka 3700 ansatte på UNN. I undersøkelsen har de fått inn om lag 4000 svar, og hensikten med undersøkelsen er å få bedre kunnskaper om hvordan ansatte og studenter reiser til og fra Breivika, og hvordan de opplever reisen sin.

Resultatene fra undersøkelsen vil være en del av grunnlaget for å planlegge et bedre transportsystem i området.

Les også: Rapport til halv million skal legge krangelen død.

Buss

I undersøkelsen kommer det fram at det er studentene som er best på å ta buss (50 prosent), mens de UNN-ansatte er flinkest på å bruke beina eller sykkelen for å komme seg til jobb (34 prosent). De UiT-ansatte er den gruppen som kjører mest bil til jobb (46 prosent).

De som gikk eller syklet til jobb/studiene var de som svarte at de var mest fornøyde med reisen sin til Breivika. Hele 77 prosent svarte at de var "svært, eller ganske fornøyd".

De som var minst fornøyd med reisen sin til Breivika var de som kjørte bil. Her svarte 48 prosent at de er "svært, eller ganske fornøyd".

69 prosent av bussbrukerne svarte at de er "svært, eller ganske fornøyd" med sin reise.

Les også: Banebrytende forskning fra tromsøværinger.

Mosjon

De som svarte i undersøkelsen at de har tilgang på bil, men velger å ikke benytte seg av den til Breivika, sa at årsakene er at de ønsker frisk luft og mosjon, at de mener det er vanskelig å finne parkering eller at de vil ta hensyn til miljøet.

Gjennom undersøkelsen mener man at flere vil ta buss dersom det er flere direktruter til Breivika, og at flere vil fortsette å benytte seg av buss dersom det blir større kapasitet og flere kollektivfelt. Mange synes også at prisen er for høy.

En utviklingsplan for transportsystemet i Breivika som konkretiserer tiltak blir lagt ut til høring i løpet av de neste ukene.

Både UiT og UNN er opptatt av å fremme miljøvennlige former for transport.

Les også: Skal lære tromsøværingene om helse.

Slik er reisevanene:

Stipendiater på UiT: 21 prosent bruker buss, 36 prosent er sjåfør i bil, 10 prosent er passasjer i bil, 14 prosent bruker sykkel og 17 prosent går.

Studenter på UiT: 50 prosent bruker buss, 23 prosent er sjåfør i bil, 3 prosent er passasjer i bil, 8 prosent bruker sykkel og 14 prosent går.

Ansatt på UiT: 15 prosent bruker buss, 46 prosent er sjåfør i bil, 9 prosent er passasjer i bil, 12 prosent bruker sykkel og 16 prosent går.

Ansatt dag/kveld/natt på UNN: 13 prosent bruker buss, 35 prosent er sjåfør i bil, 6 prosent er passasjer i bil, 22 prosent bruker sykkel og 24 prosent går.

Ansatt kveld/natt UNN: 27 prosent bruker buss, 27 prosent er sjåfør i bil, 3 prosent er passasjer i bil, 20 prosent bruker sykkel og 23 prosent går.

Ansatt dagtid på UNN: 19 prosent bruker buss, 37 prosent er sjåfør i bil, 9 prosent er passasjer i bil, 16 prosent bruker sykkel og 18 prosent går.

I oktober ble Reisevaneundersøkelsen på UiT Norges arktiske universitet og Universitetssykehuset i Nord-Norge gjennomført Foto: Ronald