Det spartes ikke på kruttet da det på lørdag arrangertes solidaritetsfest som et ledd i Rosa Sløyfe-aksjonen på The Edge i Tromsø. Med fashionshow, stand up, live musikk og et vanvittig lysshow, satt arrangørene fokus på et mørkt tema i en feststemt setting.

- Temaet i år er mørkere enn tidligere da det handler om de som vet at de ikke kommer til å overleve kreften. Men i kveld feirer vi livet i solidaritet med de som har det helt forferdlig nå og alle deres pårørende, sier kommunikasjonsrådgiver i Kreftforeningen, Daggi Steffensen-Helling.

Enorm oppslutning

Over 900 mennesker hadde tatt turen til The Edge på lørdag. Noe arrangørene satt stor pris på.

- Det er rett og slett vakkert å se at så mange slutter opp om brystkreft. Dette er et utrolig viktig arrangement da det skaper oppslutning og oppmerksomhet rundt både temaet og brystkreft, sier Steffensen-Helling.

Og får støtte fra Hotelldirektør på The Edge, Øyvind Alapnes.

- Dette er helt fantastisk! Vi skjønner jo at dette må bli fast hvert år når man ser den enorme oppslutningen rundt det, og vi ønsker å bygge dette enda større i årene framover.

- Over all forventning

Fire av de mange oppmøtte var venninnegjengen Tonje, Sunniva, Therese og Eirin. Som alle var svært fornøyde med arrangementet.

- Jeg er veldig positivt overrasket. Det er virkelig over all forventning, sier Tonje Østgård.

Jentene har alle opplevd kreft på nært hold og tror eventen er viktig for å øke oppmerksomheten rundt brystkreft.

- Jeg tror det er viktig å trekke solidaritet inn i underholdning. Det funker. Se bare på hvor mange som er her, sier Sunniva Bjerkaas.

- Når man har opplevd kreft i nær familie eller hatt det selv så har man det med seg. Dermed er dette et veldig fint ledd i å rette fokuset på både syke og pårørende, legger Østgård til.

Mange bidragsytere

Under arrangementet bidro blant annet hotelledelsen på The Edge og jobbet gratis.

- Denne eventen er en eneste stor dugnad! Hele hotelledelsen jobber eksempelvis gratis i kveld, sier Steffensen-Helling.

- Det var ikke noe problem å få folk med på dette. Det viktigste med arrangementet er å vise omsorg for de som lider av brystkreft og informere om brystkreft. Også vil vi på hotellet sørge for at folk får en bra kveld, legger Alapnes til.

The Edge var riktignok ikke de eneste bidragsyterne.

- Alle butikkene som har stilt opp med klær til moteshowet har også donert enten penger eller gaver. Til sammen utgjør dette en sum på 52.000 kroner til brystkreftforeningen. Noe som er helt fantastisk. I tillegg jobber jo alle artistene alle som har vært med å dra dette i land, gratis, forteller Steffensen-Helling.

- Vi klipper rett og slett Tromsøs største rosa plen i kveld og feirer livet!