iTromsø har skrevet mye om parkeringsproblemene ved UNN og UiT. Antallet parkeringsplasser matcher på langt nær behovet ansatte og studenter har for å få satt fra seg bilen.

Erland Loso, bygg – og eiendomsdirektør ved Universitetet i Tromsø, mener man må tenke nytt for å få bukt med parkeringsutfordringene. Han vil ha ekspressbusser.

– Hver dag er det 8.000 — 10.000 mennesker som kommer inn til Breivika for å jobbe eller studere. Hadde vi kunne brukt ekspressbusser, så hadde det hjulpet veldig på, sier Loso.

Transportplanlegger

I disse dager ansetter UiT, i samarbeid med UNN, en egen transportplanlegger. Han skal legge fram forslag til hvordan man skal løse de trafikale problemene i Breivika.

– Vi er en stor aktør og da må vi ta ansvar for tilrettelegging og for å tilpasse oss samfunnsutviklingen. Vi må også ta dialogen med UNN.

Selv bor han på Sør-Tromsøya og skulle gjerne hatt en ekspressbuss som gikk til og fra Breivika.

– Den hadde ikke trengt å bruke mer enn 10-15 minutter fra for eksempel Tromsø Museum. Den kunne stoppet et par tre steder til for så å kjøre inn i tunnelen og så kommet ut i Breivika, sier Loso.

«Park and ride»

Loso viser til at bussforbindelsene fra sentrum og ut til Breivika er gode.

– Men man skal jo inn til sentrum også. Og når tilgjengeligheten blir dårligere og tidsbruken blir for omfattende, så velger altfor mange å sette seg i bilen i stedet, sier Loso.

«Park and ride»-konseptet innebærer at folk parkerer bilen sin på store parkeringsplasser i utkanten av Tromsø og tar bussen inn.

– Hadde man kunnet kommet fra Kvaløya og kjøre rett forbi Giæverbukta, så hadde bussen vært mye mer attraktiv. Sånn som det er nå, så fungerer Giæverbukta som en propp i systemet, sier Loso.

Ski og sykkel

Mer tilrettelegging for bruk av sykler og ski på vei til UNN – og UiT-området er andre tiltak som Erland Loso mener kan bidra til å lette situasjonen.

– Vi ser for eksempel at sykkelstativene som står under åpen himmel knapt blir brukt. Vi trenger bedre tilrettelegging for syklistene, som oppvarmede sykkelskur med adgangskort og kanskje garderober i tilknytning til sykkelparkeringen, sier Loso.

Gina Johansen, drifts – og eiendomssjef ved UNN, mener det er viktig å få på bordet alt av mulige tiltak som kan bedre trafikkavviklingen.

– Vi er så store aktører at våre beslutninger påvirker alle andre i Breivika. Derfor er det flott at UNN og UIT kan samarbeide, sier Johansen.

Hun er opptatt av at den nytilsatte trafikkplanleggeren kan jobbe fritt og at det ikke legges for mange føringer i forkant.

– Men det er veldig bra at man kommer med innspill og ekspressbuss er absolutt et spenstig forslag.