De velkjente julehjertene har vært en del av julegatene i Tromsø i mange år. I fjor ble det kjent at EU-direktiver kunne sette en stopper for de tradisjonsrike hjertene.

Men nå er det klart at hjertene blir en del av planen for hvordan Tromsø skal bli en juleby av de sjeldne.

De første grepene for å bli en verdenskjent juleby er allerede tatt, og de vil merkes når Tromsø sentrum i år skal pyntes til høytiden.

Julemarked

Punkt en: Det er bestilt to store lystrær som er 5,5 meter høy og 5,5 meter bred. Det ene skal stå på Prostneset, det andre på plassen mellom Radisson Blu og Rica Ishavshotell.

Punkt to: Det blir julemarked i sentrum. Veita har åpnet for å ha julemarked i andreetasjen. Det skal også arrangeres et mindre julemarked på Skansen i bakgården bak Tante Ingers Tehus.

Punkt tre: Julehjertene, som man i fjor var sikre på måtte kastes, kan brukes likevel og vil pryde sentrum i årene fremover.

Punkt fire: Trærne i sentrum vil få ny belysning.

Punkt fem: Julebyen Tromsø markedsføres bredt — både nasjonalt og regionalt.

Alle må pynte

Men målet — Næringsforeningens eget julegaveønske — er at hele byens befolkning finner fram juleengasjementet. Det mener de må til for å skape den helt spesielle julestemningen som vil trekke til seg folk.

– Hvis alle kan pynte lite grann ekstra. Sette opp belysning utenfor husene og gjøre seg litt ekstra flid. Vi tenker både på butikker, gårdeiere og privatpersoner. Tromsø må stå sammen om dette og være stolt over den julebyen vi har, sier Kjell Arvid Andreassen i Næringsforeningen.

De roser bedriftene som i fjor bidro til å skape julestemning.

– I fjor hadde fylket, Rogers og Tromsprodukt lyst opp bygningene sine i fargen arktisk blå. Det var utrolig flott og gjorde mye for stemningen i byen. I år utfordrer vi flere til å gjøre det samme. Tromsø kommune — de kan jo lyse opp rådhuset utenfra, sier Grete Kristoffersen, direktør i Næringsforeningen.

Avhengig av spleiselag

Arktisk lys er noe de mener er svært viktig. Derfor gleder de seg veldig til de to store lysende trærne kommer på plass.

– Trærne er utrolig flotte. Vi ønsker å forsterke det arktiske lyset. Vi trenger å lyse opp mørketida, men vi må også passe på at lysene kler mørketida, sier Andreassen.

De to store lystrærne kostet flere hundre tusen kroner.

– De var ikke billige, og vi har fått med hotellnæringen og Tromsø havn på dette. Det må være sagt — vi er fullstendig avhengig av drahjelp fra næringslivet for å skape den beste julebyen, sier Kristoffersen.

Inspirert av London

Hun kom nettopp hjem fra London, og der ble hun inspirert av hva britene har fått til.

– Det var så mye god informasjon og god tilrettelegging. Det var skilt overalt. Hvis man sto ved en av de mange informasjonstavlene, så kom det vilt fremmede bort og spurte om man trengte hjelp, sier hun.

Hun så blant annet reklame for Norge på undergrunnsstasjonene.

– Det burde ha vært et bilde av julebyen Tromsø der. Det er så mange muligheter og vi kan fylle direkteflyene til og fra London, sier Kristoffersen.