Tom Schreuder og Guttorm Jakobsen presenterte nyheten i formiddag. Totalt skal Skips AS Nordfisk, selskapet som eier anlegget, bruke 38 millioner kroner på renoveringen. Avtalen med et sveitsisk selskap er allerede inngått og 1. september neste år stenges heisen for en periode på fire måneder.

Mye nytt

– Det blir mye nytt for investeringssummen. I tillegg til gondolene, som selvsagt skal være rød og gul med en sel og en isbjørn på, skal heishusene tilpasses og ny rullestolheis bygges på øvre plan. På den måten skal Fjellheisen bli et mål for alle, sier Schreuder og Jakobsen.

Les også: Tilbyr nordlysjakt på Fjellheisen

Anlegget ble åpnet av kong Olav 22. februar 1961. I dag er den en av verdens eldste som fortsatt driftes.

Mot helårsdrift

Ifølge eierne betyr investeringen at Fjellheisen går fra å være sesongbetont til helårsdrift:

– Vi ser at vinterturismen øker – både med cruisetrafikk og nordlysturisme. Dette markedet vil vi ha en del av.

Les mer: Tidenes rekord for Fjellheisen

Guttorm Jakobsen, som er prosjektleder, sier at det nye anlegget også øker kapasiteten.

Større fart

– Vi får en maksfart på 7 meter i sekundet – nesten det doble av dagens hastighet. Gondolene tar også noen flere passasjerer. I sum betyr det at vi kan operere raskere når pågangen er størst.

Jakobsen understreker at den største gevinsten med nyheisen vil ligge på vedlikeholdssiden.

Alt må lages

– I dag opplever vi at den minste ting må lages på nytt. Det gjør at en driftsstans blir betydelig lenger enn nødvendig. Det igjen går ut over driften.

Tom Schreuder opplyser at Fjellheisen – siden oppstarten – har fraktet vel 3,5 millioner passasjerer. Det gir et snitt på rundt 70.000 i året. Dagens anlegg har vært operativt i 14 millioner timer.

Ny rekord

– Enkelt problem til tross – i år går Fjellheisen mot sitt beste år siden rekorden i antall passasjerer ble satt i 1993. Det skyldes økt turisme og en god sesong værmessig, sier Tom Schreuder.