Fredag skrev iTromsø om flere interesseorganisasjoner for folk med spiseforstyrrelser som reagerte på tynne utstillingsdukker hos sportsbutikken G-Max.
– Har et ansvar
– Det er mange unge, og mange eldre, som aldri føler seg gode nok - og tynne nok - i dagens motebilde. Klesindustrien har et kjempeansvar her, og det har G-Max også, sa Helle Borchgrevink, daglig leder for Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser.
Også en leverandør av utstillingsdukker reagerte på bruken av de tynne dukkene.
– Vi ville ikke tatt inn så tynne dukker i vårt sortiment, fortalte Otto Davidsen i firmaet Bjørn Haug AS.
Nå svarer G-Max på kritikken.
– Ikke bevisst
Dag A. Johansen, kjededirektør for G-Sport og G-Max skriver i en e-post til iTromsø at det ikke har vært en bevisst strategi å bruke de tynne dukkene.
– Vi tar disse reaksjonene til etterretning og har fjernet dukkene, skriver Johansen.
Han skriver videre at de vil behandle saken videre i deres ledergruppe på mandag.