Allerede i 1971 startet Terje Karlsen opp «Karlsen Trafikkskole».

Nå etter 43 år, har Karlsen bestemt seg for å pensjonere seg, like før han fyller 70 år.

– Det er en måned siden jeg pensjonerte meg. Jeg fyller jo snart 70 år, så nå er det «junior» (Jon Terje Karlsen) som styrer butikken, sier Terje Karlsen til iTromsø.

– Vemodig

Etter et liv innen bilbransjen, på alle mulige måter, innrømmer Karlsen, at det er vemodig og nå ha gitt seg.

– Det var litt vemodig da vi var samlet, en del kjørelærere og sensorer, da jeg spurte om å få lov til å si takk for meg, sier Karlsen og forteller videre.

– Vi snakket mye om opplæring, om antall drepte i trafikken på 70-tallet, og hvordan utviklingen har vært til nå, der tallet er adskillig lavere, sier Karlsen.

For 69-åringen har vært igjennom enorme forandringer fra han startet opp i 1971.

– Det har vært en veldig stor utvikling innen opplæring. Før var det mye mer teknisk. Du skulle kunne gire, rygge, parkere og lære deg vikeplikt. Nå er opplæringen mye mer basert på observasjon og holdninger i trafikken og trafikal adferd. Så også lærerne har måttet utvikle seg mye, forteller han.

Ingen med belte

Karlsen mimrer tilbake til 1970-tallet da nesten ingen kjøreskoleelever brukte bilbelte.

– Det var ikke påbudt og man hadde heller ikke rullebelter, slik vi har nå. Vi forsøkte som nye trafikkskolelærere å stramme inn det, men sjefen da sa det bare var tull, humrer han, og legger til at de fleste ikke brukte bilbelte på den tiden.

– Det var heller ikke støtabsorberende front, glattkjøring og mørkekjøring var det heller ikke på den tiden, så det har skjedd en utrolig utvikling fra oppstarten og til nå, sier Terje Karlsen.

Langt billiv

Nå nyter Karlsen pensjonisttilværelsen i Skibotn, der han flyttet i sommer, men han kan fortelle om et langt liv innen bil.

– Jeg startet hos Trondsen i 1971 med opplæring og siden har det gått slag i slag. Senere jobbet jeg også på hjelpemiddelsentralen og var også bilselger i ett år, da jeg ble litt lei av bransjen.

Men han var fort tilbake.

– Jeg jobbet med handikapopplæring, de som kjører meg joystick og også tverrfaglig samarbeid med UNN for å teste om pasienter, som for eksempel hadde fått slag, var i ferd til å kjøre, så jeg har hatt et langt liv innen bil og det er litt vemodig og merkelig at det nå er slutt, sier Terje Karlsen.