I en pressemelding skriver Hurtigruten at de gir britene "nordlys løfte". Dersom de ikke får oppleve nordlyset mens de er på Hurtigruten, kommer Hurtigruten til å betale for en ny reise.

Dette kommer av en større utvikling i antall britiske vintergjester og Hurtigruten mener at denne offensiven skal sikre ytterligere vekst i antall britiske vintergjester.

Les også: "122 milioner i resultat før skatt"

I pressemeldingen skriver de videre at deler av ruten er i den beste nordlys-sonen på kloden og sjansen for å observere nordlyset fra dekk er stor. I tillegg tilbringer hvert skip flere dager på hver rundtur i denne sonen, noe Hurtigruten mener de er alene om.

Tilbudet gjelder for britiske gjester som booker en 12 dagers rundtur med Hurtigruten og dersom det ikke registreres nordlys på skipsbroen under seilingen får gjesten en ny reise. Det være seg enten nordgående Bergen-Kirkenes eller sydgående Kirkenes-Bergen.

- Britene har vist stor interesse for den norske vinteren og det utgjør en stor del av vårt marked, så da sier vi at dersom de ikke ser nordlyset i  løpet av disse 12 dagene får de en ny tur, sier Stein Lillebo, kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten til iTromsø.

- Men hvordan kan dere være sikre på at de kommer til  å se nordlyset?

- Vi har jo regnet på dette, og erfaringene våre er at det skal litt til for at man ikke opplever nordlyset i løpet av en rundtur. Vi bruker såpass mye tid nord for polarsirkelen i et av de beste nordlysområdene i verden, at det skal godt gjøres å ikke se noe i løpet av en tur, sier Lillebo.

Kampanjen rettet mot britene ble lansert i dag både hos britiske reisebyråer og i britisk media.

- Årsaken til at vi i første omgang kun retter oss mot britene er fordi de passer godt for vinterproduktet vårt og passer vårt tilbud. Det er et marked som er veldig spennende for vinterturismen som kommer til Nord-Norge.

Les også: "Gode tall for Hurtigruten"

Om dette tilbudet skal utvides til turister fra andre nasjoner, og ikke bare briter skal Hurtigruten komme fram til i denne testperioden, som strekker seg fra oktober i år til mars 2015.

- Vi er nå i første omgang nødt til å prøve ut effekten av det, før vi går ut i det globale markedet. Det er ikke meningen å være til forkleinelse for verken tyskerne, amerikanerne eller andre turister, men vi prøver ut dette nå og så får vi evaluere effekten av det på et senere tidspunkt.