VG: Høyning var sammen med kjøreskolelæreren på en lukket bane i Tromsø 21. juli i fjor, da han mistet kontrollen over motorsykkelen under en bremseøvelse og traff en svanehenger som sto parkert inne på området.

Ifølge politiet omkom Høyning momentant da hodet hans traff tilhengeren. Det var ingen andre vitner til ulykken.

Troms politidistrikt innstilte tidligere i år på å gi kjøreskolen Pro Drive i Tromsø en foretaksstraff på 300.000 kroner for brudd på produktkontrolloven. Politiet mener kjøreskolen handlet uaktsomt ved å tilby en opplæring på en bane som ifølge sakkyndig fra Statens vegvesen var uegnet til formålet, skriver VG.

Da ulykken fant sted, sto det blant annet en semitrailer, et stativ med betongelementer samt en svanehenger inne på øvelsesområdet.

Riksadvokaten: Ikke rettslig ansvarlig

Statsadvokaten i Troms og Finnmark henla først saken på bevisets stilling, men ba om ytterligere etterforskningsskritt etter at Høynings pårørende klaget på henleggelsen.

Nå har Riksadvokaten konkludert: Kjøreskolen kan ikke holdes strafferettslig ansvarlig for at Høyning omkom.

– Min klient beklager sterkt det som skjedde, men har hele tiden ment at verken Pro Drive AS eller den ansatte kunne lastes for ulykken. I så måte er min klient tilfreds med at saken nå endelig er henlagt, skriver kjøreskolens advokat Svein Kristian Wikstrøm i en SMS til VG.

Mangler godkjenningskrav

Både politi og påtalemyndighet påpeker imidlertid at det mangler godkjenningskrav for områder hvor kjøreskoler driver slik krypkjøringstrening.

«Det kan selvsagt reises spørsmål om opplæringen burde vært lagt til et annet område, men et slikt krav kan ikke utledes av aktuelle bestemmelser. Uansett er det i seg selv ikke tilstrekkelig til å konstatere uaktsomhetsansvar eller grunnlag for foretaksstraff med de opplysninger som her foreligger», skriver Riksadvokaten.

Saken er dermed henlagt.

– Vi synes at det er veldig rart at det ikke er regelverk for en slik bane. At det er mulig å kjøre inn i en stor tilhenger, som han skal ha gjort, det syntes vi var helt merkelig. Han var ikke en utlært motorsykkelfører, sier avdødes far Leif Ragnar Høyning til Nordlys, som først omtalte saken.

Siden dødsulykken ikke skjedde på offentlig vei, satte ikke Statens vegvesen ned en ulykkesanalysegruppe (UAG). VG får opplyst at ulykken var oppe på et UAG-møte senest i forrige uke, hvor det ble besluttet ikke å gå videre med saken.

– Hvis det ikke finnes spor av læring etter denne ulykken, blir den om mulig enda mer meningsløs for oss pårørende, sier Høyning til VG.

Sønnen fortalte ham at han hadde påbegynt MC-opplæringen to uker før ulykken inntraff.

– Morten fortalte at han ikke hadde planer om å kjøpe seg motorsykkel, han ville bare ha sertifikatet. At denne fasen av opplæringen skulle innebære en risiko var fjernt for meg. Ulykken kom derfor som et stort sjokk, sier Høyning.

ATL: – Har fått stor oppmerksomhet

Administrerende direktør Sonja Sporstøl i Autoriserte Trafikkskoler Landsforbund mener at bransjen har tatt lærdom av ulykken.

– Den ulykken du referer til har fått stor oppmerksomhet blant våre medlemmer. Det har absolutt ført til diskusjon om hvordan egnede øvingsområder bør være, skriver Sporstøl i en epost til VG.

Hun mener likevel det ikke har vært nødvendig å endre trafikkskolenes egne retningslinjer.

– Vi har ikke sett behov for å innføre egne retningslinjer eller rutiner all den tid forskriften (Trafikkopplæringsforskriftens §9-3, journ.anm.) setter tydelige krav og Statens vegvesen fører tilsyn med all opplæring, skriver Sporstøl.