«Et skikkelig hylletrykk», er det de ansatte kaller noe som får en kunde til å stoppe opp i butikken for å vurdere et produkt. Det mener de flasken til Mack ølbryggeri har blitt. Nå er designet også blitt prisbelønnet.

– Vi har fått prisen «Merket for god design» for smaksserien til Mack som vi lanserte i fjor, sier Bjørn Viggo Ottem som er partner i designbyrået Tank i Tromsø.

Les også: Sølv til Gullmacken

Niende prisen

Prisen er den høyeste designmessige utmerkelsen man kan få i Norge.

– Det er hyggelig og viktig for oss, sier Ottem som skryter av det gode samarbeidet med Mack ølbryggeri.

– Produktet er virksomhetskritisk for Mack og vi tror at suksessen er en kombinasjon av produktet inni og utenpå flaska, sier Ottem som kan fortelle at Tank har mottatt ni priser de siste tolv årene fra Norsk Design- og Arkitektursenter. Denne gangen er det innenfor kategorien embalasjedesign.

– Det er en tung hedersbetegnelse og det er veldig morsomt å ha fått gjort det med en stor lokal kunde som har vist raushet og sluppet oss inn i det innerste og latt oss være med. I tillegg er det veldig motiverende å jobbe med øl stående på arbeidspulten, sier Espen Eilertsen som står for designet på flaska.

Les også: Hedret for tørrfisk

Resept-design

Designet Tank har gått for kan se rimelig enkelt ut ved første øyekast, men det ligger mer tanke bak fasaden

– Det er ujålet for å få det mer ekte. Den generelle mattrenden nå er at folk leser hva som er inni et produkt og hva det er laget av. Vi har valgt å kjøre innholdsfortegnelsen på fremsiden. Det minner kanskje litt om den gamle resepten man fikk av legen. Dette er noe vi har utviklet med bryggerisjef Rune Lennart Andreassen og det samarbeidet har vært viktig for å finne det riktige uttrykket.

Les også: Prestisjepris til Tank

Mye skryt

Juryens begrunnelse hyller det simple og rene designet hvor man også har valgt å skalere ned selve «Mack»-logoen og heller fremheve øl-sorten.

– Dette er et helhetlig uttrykk preget av godt designmessig håndverk, spennende fargevalg og befriende fritt for klisjeer fra ølkategorien. Designere har brukt formspråk fra andre drikkevaretyper, og resultatet er nytt og skiller seg ut i ølhyllen. Etikettene er fine, særlig butikkøletikettene med hvit bakgrunn, skriver juryen.

Med dette designet vant Tank pris Foto: Tank