I fjor kom boken «Røyk» ut på tromsøforlaget Margbok forlag. Der hadde to tegneserieskapere og 18 norske forfattere, inkludert forlagsredaktør Jens Harald Eilertsen, skrevet ulike tekster og bidrag med sigaretten som hovedtema.

Bokas design ble gjort av Reibo og under Norges nest største reklamekonkurranse, «Sterk», vant byrået gull i kategorien redaksjonelt design.

– Å få gull henger veldig høyt og er det beste man kan få i denne kategorien, så det er selvfølgelig veldig morsomt og ikke minst motiverende og inspirerende for fremtidig arbeid, sier daglig leder Ola Reibo i Reibo.

Sigarettens kulturhistorie

Reibo har gjort mesteparten av arbeidet med boken selv, og i løpet av en måneds tid i fjor dykket han ned i tobakkens, og da spesielt sigarettens, kulturhistorie.

– Det var jo en rekke artikler og essays som jeg hadde ansvar for å illustrere på et vis og det var en veldig morsom jobb. Når det kommer til det visuelle så er det jo veldig mye å hente fra sigarettens kulturhistorie, for å si det sånn, påpeker Reibo.

Boka har både annonser, bilder av sigaretter, utstyr, papir og en rekke andre «røykrelaterte» ting.

– Det er faktisk overraskende mye visuelt pent i denne kulturen. I Norge fikk man ikke lov til annonsere for sigaretter etter 1973, så jeg hentet mye fra gamle dager og utlandet.

Reibo er glad for at han fikk muligheten til å lage det produktet han ønsket.

– Jeg har fått frie tøyler til å skape en bok jeg synes var tiltalende, sier Reibo.

Vunnet flere ganger

Men det er ikke første gang byrået vinner under denne prisutdelingen.

Siden Reibo startet opp for 26 år siden har de vunnet hvert år siden konkurransen startet opp for 20 år siden.

I år var begrunnelsen fra juryen som følger: Gullvinneren drar oss inn i tidsmaskinen og serverer en gjennomillustrert bok som begeistrer og frister fra første øyekast.

– Det er like stas hver gang, sier Reibo.

Ola Reibo Foto: Marius Hansen