Det melder Dagens Næringsliv på sine nettsider.

Norges Sjømatråd, som har hovedkontor i Tromsø, koordinerer markedsføringen av norsk fisk i utlandet. I år fikk Sjømatrådet hele 560 millioner kroner i inntekter fra avgiften, men nå kutter Per Sandberg avgiften til en forventet inntekt på 350 millioner kroner.

Ledelsens forslag

- Dette skjer i forståelse med de aller fleste i næringen, sier Sandberg til DN.

Det var ledelsen i Sjømatrådet som selv foreslo at avgiften burde reduseres. Nå blir det altså lavere avgift fra januar 2017.

- Dette blir ikke så dramatisk, for sjømatnæringen går bra. Vi passerer trolig 90 milliarder kroner i eksport av norsk sjømat i år. Det er nye rekorder nok en gang. Vi har mindre behov for felles markedsføring av blant annet laks, sier Sandberg.

Endringer

Administrerende direktør i Norges Sjømatråd, Renate Larsen, forteller at bedriften har godt med oppsparte midler for å unngå store endringer i første omgang.

- Det var ikke uventet at det kom en nedgang. Dette har vi selv gitt et høringssvar på og har allerede oppsparte markedsmidler vi kan trekke på i en omstillingsfase. På kort sikt vil ikke dette bety mye i forhold til aktivitetsnivået vårt, men for Sjømatrådet er vi allerede i en endringsprosess i forhold til hva vi skal gjøre og hvordan rolle vi skal ha fremover, sier Larsen til iTromsø.

Ifølge Larsen skal de oppsparte midlene brukes på laks og pelagisk i en overgangsperiode.

- Men det er klart dette medfører en omstilling og endring i vårt arbeid. Endringsarbeidet er vi begynt på allerede.

Det betyr at arbeidet i enda større grad skal gå mot å jobbe for hvitfisksektoren.

- Her har vi mye ugjort og potensialet er stort for en fantastisk næring med fantastiske produkter.