Etter først å ha kjørt inn i bakparten på en Toyota som sto stille foran på E8, frontkolliderte bussen med en motgående Peugeot. Føreren av personbilen, en mann i 70-årene, ble etter ulykken fraktet til UNN med omfattende skader: Brudd i hofteskålen, kneskålen, en ankel og i armen, og dessuten flere kuttskader samt dobbeltsyn.

Les også: To biler og en buss involvert i trafikkulykke, én person fastklemt

I Nord-Troms tingrett opplyste den tiltalte bussjåføren at han i god tid ble oppmerksom på at det hadde stanset en eller to biler på veien foran ham. Han forklarte at han derfor begynte å bremse rolig, men at ingenting skjedde, og at han deretter hadde holdt bremsepedalen nede i rundt 250 meter – men uten at bussen ville stoppe.

– Bussen beveget seg som et prosjektil fremover, uttalte tiltalte, som har arbeidet syv år som bussjåførbussjåfør.

– Forrædersk føre

I tingretten erklærte den tiltalte bussjåføren seg ikke skyldig. Han hevdet ulykken 19. november 2013 skyldtes forhold han ikke kunne bebreides for, som svikt i ABS-systemet og et upåregnelig glatt føre.

Les også: Bussjåfør tiltalt etter frontkollisjon i Ramfjord

Aktor i saken viste på sin side til den generelle aktsomhetsnormen i veitrafikkloven og la ned en påstand 30 dagers betinget fengsel og en bot på 10.000 kroner, samt fradømmelse av førerkortet i 18 måneder.

Senere undersøkelser fant ingen feil eller mangler ved bussen som kunne forklare ulykken. Rettens flertall – de to meddommerne – finner det likevel ikke bevist at tiltalte handlet uaktsomt. Legdommerne mener det ikke kan utelukkes at ABS-bremsene ikke fungerte optimalt eller at det var upåregnelig glatt på ulykkesstedet.

– Ikke oppmerksom nok

Blant annet vises det til at en passasjer som satt rett bak bussjåføren har støttet bussjåførens forklaring. Ifølge vitnet begynte bussen å bremse uten at det så ut til å ha noen nevneverdig effekt – til tross for at vitnet han hørte ABS-bremsene jobbe. Vitnet karakteriserte føret på ulykkesstedet som ”forrædersk” – det så ikke spesielt glatt ut, men var svært glatt.

Mindretallet – tingrettsdommer Hilde E. Bremnes – finner det på sin side bevist at bussjåførens uaktsomhet var årsaken til ulykken. Ifølge tingrettsdommeren var føreren verken tilstrekkelig oppmerksom på trafikken foran seg eller kjørte etter forholdene. Hun mener tiltalte hadde tilstrekkelig sikt til å kunne stanse, men at kollisjonen oppsto fordi han ikke startet nedbremsingen i tide.

KREVENDE FORHOLD: Ifølge dommen ble det ikke foretatt friksjonsmålinger i forbindelse med ulykken, men et politivitne karakteriserte i retten kjøreforholdene som krevende, med snø og sludd i lufta og glatt 0-føre med snø- og isdekke på veiene. Foto: Tom Benjaminsen