– Breivika er litt utenfor byen, men det er ikke uvant for turistene. Det er veldig mange byer uten cruisekai, og i Tromsø har vi jo mange anløp på Prostneset, sier Trond Øverås, reiselivssjef i Visit Tromsø.

Cruisekaptein Morten Hansen fra Tromsø, kristiserte i gårsdagen iTromsø fasilitetene i Breivika, og mener cruiseselskapene får lite igjen for de store pengebeløpene de betaler Tromsø havn for hvert anløp.

Hansen peker blant annet på at det verken finnes telefon eller trådløst nett som mannskapet kan benytte seg av, og at det er dårlig skiltet inn til byen - for de som ønsker å legge turen dit.

Ikke ressurser

Øverås er enig i at byen kunne hatt mer å tilby turistene som kommer i havn utenfor byen.

– Ideelt sett kunne vi hatt åpen turistinformasjon der, men det har vi ikke ressurser til. Vi ser også at mange selv finner veien til oss inne i byen, sier Øverås.

Øverås sier antall cruiseanløp i Tromsø holder seg forholdsvis jevnt. Ifølge Havenevesenet i Tromsø vil det denne sesongen anløpe 88 skip mellom 29. mai og 31. august. Sesongen strekker seg imidlertid litt lengre, med fire anløp i september, ett i oktober, to i november og et i desember.

Kan ta grep

– De fleste cruiseturistene er fornøyd med sin opplevelse i Tromsø, og i forhold til trafikkavviklingen er det ingenting som tyder på noe annet. Vi har få tilbakemeldinger på Breivika konkret, sier Øverås.

I den grad det er fornuftig å ta noen grep, mener Øverås det vil være en god start å skilte bedre.

– Kanskje burde det vært ryddet opp litt, og skiltet bedre til botanisk hage og til Dramsvegen - slik at tursitene kan gå den veien til byen. Det er naturligvis mange flere ting vi kunne ønsket oss, men til syvende og sist koker det ned til økonomi, sier han.

MISFORNØYD: Cruisekaptein Morten Hansen er ikke tilfreds med fasilitetene i Breivika. FOTO: Pia Engman Foto: Pia Engman