I dagens VG skriver konsernstyreleder i Polaris Media, Bernt Olufsen, om norsk medias utfordringer med tanke på digitalisering og publisering på nett.

I saken siteres medieforsker Sigurd Høst, som har uttalt følgende til Klassekampen:- I en gjennomsnittlig norsk lokalavis skjer det ikke mye rundt nettavisen. De har begrenset med både informasjon og diskusjon.

Bernt Olufsen trekker i kommentaren "En solskinnshistorie fra kanten av stupet" fram Mediehuset iTromsø som et eksempel på at nettopp det motsatte er tilfelle.

Les mer: Sterk digital vekst

Stor suksess

Etter at Polaris Media, som eier iTromsø, besøkte redaksjonslokalene forrige uke, er Olufsen sikker i sin sak:

iTromsøs satsing på det å være superlokal og publisere nyheter umiddelbart, har vært en stor suksess.

Han omtaler videre mediehusets satsing på digital publisering og digitalt salg som en "solskinnshistorie fra midnattssolens land":

- For åtte måneder siden satset iTromsø alt på å utfordre konkurrenten digitalt. Alt fokus i mediehuset ble satt på digital publisering og på digitalt salg. Alt stoff skal publiseres umiddelbart digitalt. Resultatene må være forbløffende for konkurrenten Nordlys, skriver Olufsen i dagens VG.

Bernt Olufsen er videre imponert over nedslagsfeltet iTromsø når ut til digitalt, og understreker at iTromsø aldri har vært større:

- Fra en by med 70 000 innbyggere oppnår mediehuset nå på ukebasis mellom 150 000 og 200 000 unike brukere, skriver Olufsen i sin kommentar, før han avrunder:- Jeg ble imponert over et innovativt og lokalt mediehus som hver dag bygger sin selvtillit.

Les også: Polaris Media skal spare 175 millioner kroner

- En formidabel vekst

Fungerende nyhetsredaktør i Mediehuset iTromsø, Øyvind Sivertsen, sier at Olufsens kommentar betyr mye for det arbeidet som daglig gjøres i redaksjonen og på markedsavdelingen.

- Vi er umåtelig stolte over det Bernt Olufsen skriver i VG i dag, og det viser at vi gjør mye riktig, sier Sivertsen. Han kommenterer videre iTromsøs satsing på digital dekning som et område hvor mediehuset opplever en svært positiv trend:

- Vi har hatt en formidabel vekst på antall unike brukere, sidevisninger og seertall på web-tv. Det inspirerer oss videre i den digitale satsingen, og det vil folk også merke i tiden framover.

Nyhetsredaktør Sivertsen er også klar på at iTromsøs skal være en superlokal medieaktør, og presiserer at iTromsø skal være et superlokalt mediehus:

- Det betyr at ingen saker er for små for oss, men det er heller ingen saker som er for store. Daglig får vi inn mange tips til redaksjonen. Vi oppfordrer folk til å fortsette med dette. Vi er best og skal fortsatt være best på å fortelle de gode historiene og formidle nyheter fra byen vår, sier han.

God digital effekt

Salgsdirektør Liv H. Brandvoll er også svært fornøyd med den positive utviklingen på digitale plattformer.

- Vår oppgave er å hjelpe kunder til å være til stede der folk er. Vi ser at mobil er det stedet der det er størst fremvekst, og vi forsøker å være en best mulig rådgiver, sier Brandvoll, før hun fortsetter:

- Vi vil bidra med gode digitale annonseløsninger. Vi ser at det er andre ting som gjør at våre annonsører lykkes på nett sammenlignet med papir, og det er også tydelig at det gir en bedre effekt å annonsere digitalt.