Troms fylkestrafikk har i lengre tid jobbet for å få folk over på betalløsninger med forhåndskjøpte billetter, app via mobilen eller ved busskort i forskjellige formater.

I 2014 har det kostet 45 kroner å kjøpe en enkeltbillett på selve bussen.

Fra 1. januar stiger prisen til 50 kroner.

– Det stemmer det. Ombordtillegget øker fra 12 til 15 kroner og da vil en enkeltbillett kjøpt på selve bussen koste 50 kroner for voksne og 25 kroner for honnør/barn, sier Lars Sigurd Eide, markeds- og informasjonssjef i Troms fylkestrafikk til iTromsø.

– Jeg synes det hørtes mye ut for en enkeltbillett, men det er jo smart når de vil ha folk over på andre rabatterte trådløse ordninger. Når det er sagt, er det kanskje litt dumt med så høye priser for turister og andre besøkende, som ikke har slike kort, sier Sigurd Mangelrød.

– Ingen kontanter

Grunnen til det er veldig enkel.

– Vi ønsker at folk skal forstå at vi ikke ønsker kontanter på bussen, forklarer Eide.

Til sammenligning vil en bussbillett med bruk av «Tromskortet» fra nyttår få en pris på 26,20 kroner per tur med bussen.

Forhåndskjøpte billetter via app på telefonen eller i papirformat kjøpt i kiosk, vil få en pris på 35 kroner for voksne og 18 kroner for barn/honnør.

Små og ingen endringer

Det er også priser som ikke vil øke med bruk av bussen.

Et månedskort for voksne for 30 dager vil ha samme pris som i 2014 med 700 kroner i måneden.

Månedskort for barn øker fra 260 til 280 kroner per måned, mens et månedskort for ungdom øker fra 260 til 290 kroner.

Ung voksen billett, som er for de fra 20-30 år, får samme pris på 420 kroner i måneden.

Bedrer busstilbudet

Samtidig kan studenter glede seg over et bedre busstilbud fra høsten 2015.

– Fra nyttår kommer vi til å styrke rutetilbudet i Tromsø. Vi planlegger en økning i avganger i hovedsak til UiT og UNN og skal spesielt styrke tilbudet der, nå som de også innfører parkeringsavgift der borte. Planleggingen vil foregå i vår og fra høsten, vil det bli hyppigere avganger fra byen og til universitetsområdet. Det er i byene vi i all hovedsak kan skufle unna folk med kollektivtrafikk, da i Tromsø og Harstad, så derfor kommer vi til å øke og styrke tilbudet der, sier Eide.

DYRT: Sigurd Mangelrød synes de nye prisene hørtes mye ut, men har forståelse for valget. Foto: Tobias Stein Eilertsen