– Det vi har gjort er å etablere en vakttelefon. Dermed kan institusjonene henvende seg til oss dersom de opplever store snømengder, forklarer kommunaldirektør Stein Vidar Loftås.

Samme problem

4. april skrev iTromsø om nødutgangen på Mortensnes omsorgssenter som ble blokkert av snø.

Grunnen til dette var at sykehjemmet, i likhet med Seminaret og Korttidsavdelingen Tromsøysund, kun har en vaktmestertjeneste i ukedagene. Dermed opplevde institusjonene ved flere anledninger at nødutgangene ble blokkert av snø etter store snøfall i helgene eller på helligdager.

I slutten av november opplevde Mortensens omsorgssenter dette problemet på nytt.

Det førte til at enhetsleder ved sykehjemmet, Viggo Larssen, sendte et brev til kommunen, der han sammen med enhetsleder for Nordøya hjemmetjeneste, Bodil Skotnes, understreket at han forventet at kommunen lagde et system som sikret at nødutgangene ble holdt åpen, også i helger og i høytider.

– Situasjonen har ikke endret seg her, og nå som jula nærmer seg, med flere helligdager, frykter vi at det samme skal skje igjen. Nå er kommunen nødt til å ta tak i problemet, for dette gjelder ikke bare oss, forklarer Larssen.

Forbauset

Ifølge Loftås er imidlertid ordningen med vakttelefonen allerede oppe og går.

– Den ble etablert etter problemene med snøfallet forrige vinter, men vi har ikke vært flinke nok til å formidle dette ut til institusjonene. Nå skal vi sørge for at alle blir skikkelig informert om dette, lover kommunaldirektøren.

Enhetslederen ved Mortensnes omsorgssenter var ikke informert om at ordningen var satt i gang.

– Dette har ikke jeg fått noe beskjed om, så det forbauser meg. Hadde jeg kjent til denne vakttelefonen, hadde jeg ikke trengt å skrive dette brevet til kommunen, påpeker Larssen.

PROBLEM:Vaktmester Svein Aalstad kunne konstatere at det store snøfallet i påsken tidligere i år skapte problemer for Mortensnes omsorgssenter. Foto: Ronald Johansen
Kommunaldirektør Stein Vidar Loftås. Foto: Tom Benjaminsen