– Min erfaring fra politikken er at sentrale politikere lytter til lokal enighet. Om vi i Tromsø ønsker eksempelvis en hybrid mellom drivstoffavgift og bompenger, tror jeg vi kan få dispensasjon fra veiloven, sier Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe.
Han viser også til av Vegdirektoratet er i ferd med å utrede hvorvidt det vil være mulig å ha både drivstoffavgift og bompenger.
Må endre loven for å kunne bruke drivstoffavgiften
Vil ha todelt system
– Det er veldig positivt at det skjer, sier han.
Det han og partiet først og fremst er kritiske til i dagens forslag – med 15 bomsnitt fordelt hovedsakelig på Tromsøya – er de høye administrasjons- og innkrevingskostnadene.
– Et todelt system, med avgift og bompenger, gjør at vi slipper kostnader på opp mot 600 millioner kroner, sier Bøe.
Han tror også at et todelt system vil gi den ønskede trafikknedgangen.
– Vi må være så ærlige som politikere å si at vi vil ha ned trafikkveksten, sier han.
– Pengene kun en del av pakken
Vil øke veiandelen
Fremskrittspartiet på sin side mener at man kan komme unna lovendringsbehovet ved å øke andelen veiformål fra det foreslåtte 45 prosent til 50.
– Da vil vi kunne bruke den statlige andelen til alle de andre tiltakene, og bruke drivstoffavgiften til veiene, sier Britt Hege Alvarsten, tidligere byråd for byutvikling, og «mor» til Transportnett Tromsø, forgjengeren til Tenk Tromsø.
Hennes parti har foreslått andre tiltak for å få ned trafikkveksten.
– Vi vil at man satser på parkeringsrestriksjoner, på bynær bygging, og en ordentlig satsing på busser, sier Alvarsten.
Arbeiderpartiet: - Uten bymiljøavtale vil køene fortsette å vokse
Får belønningsmidler
Hun viser til at kommunen allerede i dag får en god del statlige penger som følge av slike satsinger – 210 millioner kroner fordelt over tre år.
– Vi har fått belønningsmidler i langt større utstrekning enn noen gang før, sier hun.