Framtiden i våre hender Nord (FIVH Nord) ble startet 1. januar og lanserer nå tre prosjekter som de ønsker å arbeide med i tiden fremover. Øverst på listen står el-bil.

Rekkeviddeangst

Karlstrøm tror at det først og fremst er rekkeviddeangsten som forhindrer nordlendinger i å trykke el-bilen til sitt bryst.

- Derfor ønsker vi å etablere hurtigladestasjoner på strategiske steder slik at man kan kjøre fra Narvik til Hammerfest uten å overnatte. Derfor har vi kalt prosjektet «El-bil i nord», fortsetter Karlstrøm som altså ønsker at el-bilen skal ta steget fra bybil til langkjøring.

FIVH Nord har vært i kontakt med fylkeskommunen om prosjektet og fått positive tilbakemeldinger.

Tre tråkk opp Mackbratta

- Alle er jo positive til el-biler, men ingen setter seg i førersetet — bokstavelig talt — og får fortgang i utbredelsen av slike biler. Den rollen får vi påta oss sammen med private og offentlige aktører, sier Karlstrøm.

Andre punkt på organisasjonens liste er også elektrisk og dreier seg om elsykler og er et rent tromsøprosjekt.

- Jeg tror ikke det er mange tromsøværinger som i det hele tatt har prøvd en elsykkel. Da jeg prøvde den var det tre tråkk oppover Mackbratta fra Storgata, smiler Karlstrøm.

Målet er å kjøpe inn nok elsykler slik at bedrifter og private kan få prøve ut elsyklene, samtidig som at man ønsker å legge til rette for at interesserte kan kjøpe sykler til subsidierte priser direkte fra FIVH Nord.

Digitalisering

- Slike sykler egner seg godt i Tromsø med alle sine bakker og bruer, påstår Karlstrøm.

I tillegg ønsker organisasjonen å gjøre det lettere for forbrukere å handle miljøvennlig.

- Derfor vil vi digitalisere vår «Grønne guide til Tromsø» slik at man kan ha den tilgjengelig på smarttelefonen sin.

Ifølge Karlstrøm vil det da bli lettere å oppdatere den uten at man trenger å trykke noe opplag av papirheftet.

- Det har jo skjedd mye bare fra den ble lansert i 2009 med miljøvennlige produkter og tjenester, avslutter Karlstrøm.

ELEKTRISK FRAMTID: Svein Gunnar Karlstrøm ved sin Nissan Leaf — Norges mest solgte el-bil, og på et punkt Norges mest solgte bil. Foto: ÅSGEIR JOHANSEN