– I Tromsø er sikkerheten i tunnelene veldig bra, bortsett fra i Kvalsundtunnelen. Der kan vi ikke kommunisere, fordi sambandet i tunnelen ikke er utbygd. Sender vi inn mannskap der, risikerer vi å miste kontakten med dem, forklarer avdelingsleder ved 110-sentralen hos Tromsø Brann og redning, Per Ole Sivertsen.
Ble aldri prioriteret
Hadde det vært opp til brannvesenet, hadde dette problemet vært gjort noe med.
– Fra vår side var det et sterkt ønske om å få det på plass, men det var et kostnadsspørsmål som ikke ble prioritert da tunnelen ble bygd, forklarer nestleder ved forebyggende avdeling, Dan Tore Lyseggen.
Han mener standarden og vedlikeholdsarbeidet i kommunens tunneler ellers er god og at de er trygge å ferdes i. Lyseggen mener imidlertid det er vanskelig å fastslå hvor godt situasjonen vil bli håndtert ved en eventuell brann som den som nylig oppsto i Gudvangentunnelen på E16 i Aurland, der 66 mennesker ble evakuert og sendt til sykehuset.
Pris: 15 millioner
Også tunnelforvalter i Troms, Geir Larsen, skulle gjerne sett at sambandet i Kvaløysundtunnelen var bedre.
– Det er Troms fylkeskommune som eier tunnelen. Vi har søkt om midler til å utbedre nødnettet, men per dags dato er ikke dette noe som det er avsatt penger til, forklarer han.
Ifølge Larsen vil det være snakk om en betydelig investering.
– Selve nødnettet vil fort få en kostnad på opp mot 10 millioner kroner. Inkludert elektroarbeid og kabler, snakker vi om en prislapp på rundt 15 millioner, anslår tunnelforvalteren.