– Vi opplever ikke brudd ofte ved stasjonen her i Tromsø, men vi ser at det kan ta for lang tid enkelte ganger, sier han.

– I Sintef-rapporten vises det til en bruddandel på 59 prosent i by og 85,9 prosent i distriktene. Stemmer ikke dette?

– Det kan se verre ut enn det er. Det hender ofte at et oppdrag registreres som akutt, men så viser det seg at det ikke nødvendigvis stemmer, forklarer Lind.

– Men det er klart det ikke alltid er like lett å nå fram i vår landsdel. Det er lange distanser og dårlige veier. På vinteren kan man i tillegg oppleve dårlig føre og dårlig brøyting.

Han er likevel klar på at ambulansetjenesten burde vært stor og robust nok til å håndtere alle slike tilfeller.

– Men de fleste skjønner at vi må spare penger, men selv synes jeg det er ganske rart at en sånn tjeneste skal styres ut fra et mål om å gå i null eller med overskudd.

Lind forteller at personalet ved stasjonen på UNN ikke har vært særlig bekymret for nedskjæringer.

– Det er allerede vedtatt at vi skal få en ny bil. Det som er vår største utfordring er personalmangel, men det jobbes det kontinuerlig med, utdyper han.

Lind medgir imidlertid at beredskapen er sårbar i byen mellom kl. 20.00 og 08.00.

– Da er det kun to biler på jobb, så om det skjer flere ting samtidig, kan ting fort bli veldig vanskelig. Da er vi avhengig at det kommer inn biler fra distriktene, sier han.