Eiendomsselskapet ønsker å utvide sitt parkeringsanlegg i Strandskillet med flere hundre parkeringsplasser, men møter uventet motstand fra Tromsø parkering. Bakgrunnen for striden er et brev direktør Tore Paulsen i Tromsø parkering sendte Statens vegvesen om utvidelse av Fjellet p-hus med nesten tusen parkeringsplasser. I brevet gjør Paulsen det klart at han ikke vil samarbeide med Tatami AS om reguleringsplan for utvidelse av parkeringsanlegget.

Store planer

– Jeg er overrasket over holdningen. Jeg synes det er respektløst og lite profesjonelt at de ikke vil samarbeide, til tross for at både veivesenet, fylkeskommunen og kommuneadministrasjonen sier at det må samarbeides fordi anleggene i fjellet vil overlappe hverandre. Vi er kritiske til at Tromsø parkering AS tilsynelatende krever at de skal behandles annerledes enn Tatami AS fra veivesenets side. Vi skjønner ikke hvordan de kan kreve særbehandling her, sier advokat Bård Harila.

Han jobber med eiendomsutvikling og er medeier i Harilakonsernet som eier Tatami AS. Selskapet kjøpte parkeringsanlegget i Strandskillet med 22 parkeringsplasser fra kommunen i 2007. Nå har de planer om å utvide anlegget med mellom 200 og 400 parkeringsplasser. Da kan de ikke benytte utkjøringen til Strandskillet, men må koble seg på Sentrumstangenten i bakkant.

– Stemte ikke

Tromsø parkerings planer berører anlegget til Tatami og det ble avholdt et møte mellom de to med sine respektive konsulentfirma Multiconsult og Rambøll.

– Verken jeg eller Rambøll følte vi ble tatt seriøst eller at Tromsø parkering ønsket noe samarbeid med oss eller ville ha noe med oss å gjøre, sier Harila.

På et møte i regi av Næringsforeningen i november om parkering i sentrum møttes partene på nytt, og presenterte planene sine. Harila fortalte da om Tromsø parkerings mangel på samarbeidsvilje.

– Direktør Tore Paulsen sa på møtet at det ikke stemte og at de gjerne ville samarbeide med oss. Jeg sendte en e-post for å få til et nytt møte, men fikk til svar at han hadde mye å gjøre og ikke hadde tid.

Gir ikke opp

Bård Harila ble derfor svært overrasket da brevet fra Paulsen til veivesenet dukket opp nylig og hvor det levnes lite tvil om at samarbeid er uaktuelt.

– Nå kom katta ut av sekken. Han har altså holdt oss for narr siden møtet i Næringsforeningen. Det er veldig beklagelig. Jeg vet ikke hva det går på, men jeg kan ikke skjønne annet enn at de ikke liker konkurransen med oss. Tromsø parkering har tusen parkeringsplasser og ønsker tusen plasser til. De vil ha parkeringsmonopol i fjellanlegget.

Harila håper likevel det kan få til et samarbeid med Tromsø parkering.

– Vi kan vanskelig se at man kommer utenom et samarbeid og stiller oss positive til det i fortsettelsen, sier han.

Overrasket direktør

Tromsø parkering mener det ikke er riktig at de skal blande sitt planarbeid med Tatami som har kommet mye kortere.

Direktør Tore Paulsen i Tromsø parkering sier at når de ikke vil samarbeide, handler det om reguleringsplanarbeidet de startet med i 2013. De kommer til å sende inn planforslaget i april, som planlagt.

Paulsen ble overrasket da veivesenet i et brev 19. januar krever samarbeid om parkeringsplanene i Strandskillet, som atkomstløsning, ramper og plassering av bommer. Veivesenet krevet også at tilknytning mellom Sentrumstangenten og parkeringsanlegget må skje via «rundkjøringen» i Tromsø parkering sitt anlegg Fjellet p-hus.

– Vi kommer ikke utenom at det er for lite overdekning, altså kort avstand mellom deres golv og vårt tak. Vi vil imidlertid ikke blande dem inn i vårt reguleringsplanarbeid. De begynte lenge etter oss.

Konkurranse

Parkeringsdirektøren mener de har holdt seg til alle pålegg de har fått fra Statens vegvesen.

– Vi har rettet oss etter alle krav og oppfylt krav til avkjøring, men nå kommer de med nye krav. Det er det jeg har svart på i brevet. Jeg mener Statens vegvesen må behandle Tatamis reguleringsplan for seg, sier Tore Paulsen.

– Så dette har ikke noe å gjøre med at dere får en parkeringskonkurrent?

– Tromsø parkering AS vil møte alle utfordringer som eventuelle nye konkurrenter i Tromsø vil komme med. Vi er allerede i en konkurransesituasjon med både Euro Park og Park Nordic. Nye aktører vil vi forholde oss profesjonelt til på samme måte. Konkurransesituasjonen har vært en del av vår virksomhet helt siden 2005. Tidligere så var også Q-park en aktør her, men etter det vi kjenner til har ikke noen virksomhet igjen her i Tromsø.

REAGERER: Tore Paulsen liker ikke at veivesenet nærmest pålegger dem samarbeid med en konkurrent. Foto: Ronald Johansen