Alle som bruker veien gjennom Lavangsdalen kunne mandag sprette sjampanjekorken for en mer trafikksikker strekning. 9,6 kilometer av den vel to mil lange veien mellom Sørbotn og Laksvatn har fått midtrekkverk.

Daglig leder Morten Willumsen og de vel 50 ansatte i Maskinentreprenør Kåre Isaksen AS (KIME) kunne også juble — og puste lettet ut. En relativt liten bedrift gamblet på å være hovedentreprenør for et stort veiprosjekt. De sto han av.

– For oss er prosjektet i Lavangsdalen vårt største oppdrag gjennom de 40 årene bedriften har eksistert. Midtdeler-prosjektet er så stort at det kunne knekt ryggen på hele selskapet. Men man må være villig til å gripe muligheter og ta sjanser, sier Willumsen.

Høyere nivå

KIME har åpnet døren til flere store oppdrag etter suksess som hovedentreprenør for midtrekkverk i Lavangsdalen.

– Vi har løftet bedriften opp i en høyere divisjon. KIME er tilført en god del kompetanse som gjør det mer interessant å gå inn i flere store oppdrag, sier Willumsen.

Se video: E8 i Lavangsdalen - minutt for minutt

KIME-sjefen vil imidlertid ikke avsløre hvilke prosjekter bedriften snuser på videre.

– For tiden undersøker vi muligheten for å gå inn i flere store prosjekter, sier Willumsen.

Totalt fikk bedriften 160 millioner kroner for jobben i Lavangsdalen. KIME ferdigstilte veien tre uker før avtalt tid.

Tøft marked

Veivesenet stiller beinharde krav til sine hovedentreprenører. Ti prosent egenkapital har vært stilt som ultimatum for å få ta oppdrag på mer enn 50 millioner kroner. Da er det vanskelig for relativt små, lokale aktører å få en del av kaka i store offentlige utbygginger.

– Nå er maskinparken oppgradert, vi er en bedrift med lokal forankring med dyktige folk som har bred erfaring. Det er vår hovedstyrke, sier Willumsen.

KIMEs konkurrenter på oppdrag som Lavangsdalen er for det meste nasjonale og nordiske selskap. Navn som Mesta, Skanska og Lemmikäinen er velkjente.

– Sistnevnte var underentreprenør for oss i Lavangsdalen. Det samme var Peab. Dette er selskap som vi ofte har vært underentreprenør for. Samarbeidet med de andre entreprenørene har vært svært godt, sier Willumsen.

ARBEIDSJERN: Du kan takke arbeiderne i KIME og ONOS for at midtrekkverket i Lavangsdalen, samt opprustingen av veien ble ferdig tre uker før avtalt tid. Foto: Tom Benjaminsen