Natt til fredag 8. januar i år styrtet et svenskregistrert postfly ved Akkajaure i Gällivare-fjellene, på vei fra Oslo til Tromsø. To personer omkom i ulykken.

Denne uken kunne svenske SVT komme med avsløringer rundt redningsarbeidet, som ikke skal ha gått slik det skulle. Sjöfartsverkets nyeste helikopter, AW 139, kom seg nemlig ikke fram til ulykkesstedet.

– Ved en nødalarm skal helikopteret være i luften innen 15 minutter, lover Sjöfartsverket. Men natten 8. januar ble det ikke slik. Da Lifeguard 005 meldte ifra at de hadde forlatt basen i Umeå og var på vei til Gällivare flyplass for å tanke hadde det gått 1 time og 20 minutter siden alarmen gikk, skriver SVT.

Det norske ambulansehelikopteret stasjonert på Evenes brukte til sammenligning 10 minutter på å være i luften.

Måtte snu

Det var til slutt norske F-16-fly som oppdaget ulykkesstedet klokka ti over tre natten 8. januar. Det svenske redningshelikopteret hadde ennå ikke kommet fram, men fikk beskjed om å snu fordi arbeidet gikk fra flyberging til vanlig redningsarbeid på bakken. Dermed var ansvaret overført til politiet.

SVT hadde på dette tidspunkt fått leid inn helikopter for å komme seg til ulykkesstedet og de var der før politi og redningsmannskap. Sjöfartsverkets AW 139, som snudde for å hente redningsmannskap, fikk problemer med drivstofftanken på vei tilbake til stedet og må avbryte oppdraget.

– Værforhold

Mowgli Halléhn, sjef for den svenske helikopterenheten, sier værforholdene hadde mye av skylden for at ting gikk som de gikk.

– I dette tilfellet dreier det seg om at det var mørkt, vinter, midt på natten og et særskilt fjellterreng som krever spesielt mye forberedelser, uttaler Halléhn til SVT.

Han fraskriver seg også ansvaret for at helikopteret fikk problemer da de skulle frakte mannskap.

– At vi transporterer ut personell, andres personell mitt i fjellandskapet, nei det er ikke vår arbeidsoppgave og vi kan derfor ikke være sikker på at det går bra, sier Halléhn til SVT.

Ambulansehelikopteret ved UNN er av samme type som Sjöfartsverket bruker; en AW 139. Foto: Akuttmedisinsk klinikk, UNN