Mandag 21. mars går fristen ut for å betale årsavgiften for 2016, men om du vraker bilen innen da, slipper du også avgiften. I stedet får du utbetalt vrakpant på 3.000 kroner. Alle de tre godkjente bilmottakene i Tromsø melder om økt pågang nå.

– De siste dagene har vi fått inn 10–12 biler daglig, men vi forventer det største rushet i dagene rett før fristen. Da snakker vi gjerne opp mot 30 biler om dagen, det bruker å bli hektisk i slutten av uka, sier Arild Kullstad, en av eierne av Tromsø Bilopphuggeri.

Mange av bilene som kommer inn nå har ikke bestått EU-kontrollen, og de fleste er eldre enn 2005-modeller.

– Det er biler som enten er oppbrukt eller som må igjennom kostbare reparasjoner, og da velger mange å vrake bilen, sier han.

Følelsesladet farvel

Årlig vrakes det rundt 100.000 biler, med mars som toppmåned. Ifølge NAF er snittalderen på en bil som vrakes på over 20 år.

– Det er overraskende mange som bryr seg om hva som skjer med den gamle bilen sin etter at de har levert den inn til oss. Mange ønsker at delene kan leve videre i andre biler. Vi hadde en innom her som hadde hatt bilen i over 20 år, som syntes at det var litt trist å levere bilen fra seg. En bil man har hatt i så mange år, har vært en trofast følgesvenn med både opp- og nedturer, så det er ikke så rart, sier Marcus Lande ved Troms Bildelesenter AS, som også har opplevd at enkelte tar bilder av bilene sine før de drar.

Tar med dekk og CD-spiller

Troms Bildelesenter selger brukte bildeler til hele landet og Europa fra bilene som de får inn. Bilene kan leveres med et ekstra hjulsett, men mange velger imidlertid å ta med seg deler hjem.

– Eier står fritt til å ta med seg det man vil. Mange jekker opp bilen og tar med seg hjulene hjem for viderebruk, eller de fjerner musikkanlegget før innlevering. Det er helt greit, det eneste bilen må ha er hel ramme og et synlig understellsnummer, sier Lande.

Stor gjenvinningsprosent

Når en bil leveres til et godkjent bilmottak, blir bilen miljøsanert. All væske tømmes, batteri og komponenter med kvikksølv blir fjernet, før bilen blir presset. I Tromsø presses alle bilene på anlegget til HRS Metallco på Skattøra, før bilvrakene blir sendt til sortering og kverning i Fredrikstad.

– Det er gjenvinning hele veien, om lag 85 prosent av mengden gjenvinnes til nye materialer. Stål, jern og kobber blir brukt på ny i kabler, armatur, mobiltelefoner og PC-er, mens alt av seter, skumgummi og isolasjon går til forbrenning, sier daglig leder John Skog i HRS Metallco.